AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Sportautomakers voelen zich bedreigd
De Europese sportautobouwers voelen zich bedreigd door de milieuwetgeving in Europa. Hun auto's stoten doorgaans drie keer zo veel CO2 uit als een normale personenauto. "We doen ons best, maar iedereen begrijpt dat we de norm niet gaan halen."
De Europese Unie streeft er naar om de CO2-uitstoot van personenauto's in 2012 gemiddeld op 120 gram te hebben. Nu is dat nog 160 gram. De supersportauto's van deze wereld stoten doorgaans 200 tot 500 gram per kilometer uit. Toch vinden de fabrikanten dat ze onmisbaar zijn. "We vertegenwoordigen wereldwijd de Europese vormgeving en gebruiken toptechniek,"zegt Lamborghini-directeur Winkelmann tegen persbureau Reuters. "Daarom zijn we een soort dat beschermd moet worden," vindt hij. "We doen ons best om de CO2-uitstoot te verlagen, maar we willen de kenmerken van Lamborghini daarmee niet te grabbel gooien. Iedereen zal begrijpen dat wij een uitstoot van 120 of 130 gram niet gaan halen."
De sportautomakers verdedigen zich met het feit dat hun klanten hun auto's doorgaans alleen in het weekeinde gebruiken. Ze zijn verantwoordelijk voor 0,3 procent van de uitstoot van alle uitlaatgassen in de EU. Verder worden de supersportauto's steeds minder vaak gebruik op de overvolle openbare wegen en worden ze vaker op circuits ingezet.
"We zijn erg bezig met het milieu, maar de regels moeten niet zo worden dat ze bouwers van kleine series de nek omdraaien," vertelt een Britse europarlementariër. Niet toevallig dat zo'n geluid uit Engeland komt: daar wemelt het immers van de kleine sportautobouwers. Nichefabrikanten die minder auto's maken dan 10.000 per jaar, krijgen wellicht binnenkort individuele normen. Daarmeee kan onder meer Aston Martin uit de wind worden gehouden. Merken als Ferrari en Maserati hebben bij die regelgeving nog steeds een probleem. Zij behoren tot de Fiat Group en daar worden 1,2 miljoen auto's per jaar gemaakt. Eenzelfde probleem heeft Porsche dat tot het gigantische Volkswagen-concern behoort.
Plaats een reactie
Lees ook
Nieuws
Koenigsegg Sadair's Spear is de snelste op heuvelklim Goodwood
Gebruikersreview

Tesla Model 3 Long Range RWD (2025)
Autotest
De Datsun 240Z daagde zelfs de Porsche 911 uit, hoe liggen de verhoudingen 50 jaar later?
Gebruikersreview

BMW Z4 Roadster sDrive35is Executive (2011)
Nieuws