Sound design bij BMW - Interview

‘Vergelijk het met de omschakeling van analoog naar digitaal’

BMW
AutoWeek 42 2020
AutoWeek 42 2020

Je leest het in AutoWeek 42 2020

Renzo Vitale ziet het als een enorm privilege, maar tegelijk als een grote uitdaging om het elektrische geluid van toekomstige BMW’s te definiëren. Gelukkig wordt hij daarin bijgestaan door niemand minder dan Hans Zimmer, een topcomponist die bekend is van blockbusters als Pearl Harbour en Gladiator.

Kunt u eerst even toelichten wat u als sound designer bij BMW doet?

“Jazeker, ik ben sinds 2017 verantwoordelijk voor de compositie van de geluiden in onze geëlektrificeerde voertuigen, specifiek de driving sounds aan de binnenén de buitenkant. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor wat wij onze sound science noemen. Dat zijn klanken die auto’s gebruiken om te communiceren met de inzittenden, zoals het getik van de richtingaanwijzers of de verklikker voor de gordels. Al die geluiden worden op het voertuigtype afgestemd en variëren van merk tot merk, wat in mijn geval zowel BMW als Mini en Rolls-Royce betreft.”

Mogen we weten waar u op dit moment aan werkt, of is dat nog geheim?

“In grote lijnen kan ik dat wel toelichten. We hebben net de geluiden van de puur elektrische i4 Concept voltooid en nu zijn we druk met de aanpassing van alle waarschuwingsklanken in onze conventioneel gemotoriseerde BMW’s. Parallel daarmee lopen de compositie en ontwikkeling van een heel nieuw spectrum driving sounds die de blauw-witte propeller naar een nieuw tijdperk zullen begeleiden. We hebben ze BMW IconicSounds Electric gedoopt. Daarvoor hebben we samengewerkt met de bekende filmcomponist Hans Zimmer, die ook aan de i4 Concept heeft meegewerkt.”

Laten we eerst even naar de buitenkant van die toekomstige auto’s kijken – of beter gezegd luisteren – voordat we op die samenwerking ingaan. Daar is ook nieuws te melden, toch?

“Klopt. Sinds vorig jaar moeten nieuwe geëlektrificeerde auto’s in Europa, Amerika en China verplicht een waarschuwingssysteem voor voetgangers en fietsers hebben. Dat is een akoestisch signaal om zwakke weggebruikers te waarschuwen dat er een geruisloze wagen aankomt. Bij BMW heeft de 7-serie Hybrid het spits afgebeten. Die is voorzien van een nieuw omgevingsgeluid dat ik – toen nog zonder Hans Zimmer – voor ons merk heb ontwikkeld. Dat heeft trouwens heel wat tijd in beslag genomen, omdat we zeker moesten zijn dat het op alle markten aan de wettelijke eisen voldeed.”

Kunnen we in de toekomst een elektrische BMW onmiddellijk herkennen, louter afgaande op het gezoem?

“Absoluut, dat is wel degelijk de bedoeling. We hebben getracht om ons omgevingsgeluid een eigen karakter mee te geven dat onze rijke geschiedenis met onze intrigerende toekomst verbindt. Het lijkt wellicht wat vreemd, maar om dat te bereiken beschouw ik onze producten niet als auto’s, maar vooral als complexe kunstobjecten waarvoor ik bijpassende geluiden ontwikkel. Die modus operandi valt voortaan onder de noemer Sound Genetics bij BMW: een aanpak die tot een heel spectrum aan geluiden heeft geleid, die we op al onze geëlektrificeerde auto’s gaan gebruiken.”

Maar om uw werk volledig naar waarde te schatten moeten we allicht in de auto plaatsnemen?

“Eigenlijk wel, ja. Niet alleen zijn er vanbinnen meer autofuncties die kunnen worden geaccentueerd met geluiden, we zijn er ook veel minder gebonden aan wetgeving en kunnen bijgevolg echt ons eigen ding gaan doen. De bedoeling is nog steeds om rijden tot een heuse experience te verheffen, ook al doen we dat binnen afzienbare tijd niet meer met een uitlaat, maar wel met speciaal daarvoor gecomponeerde geluiden. Zo kwamen we een tweetal jaren geleden op het idee om met Hans Zimmer te gaan samenwerken, één van de bekendste componisten van de moderne filmmuziek. Niet omdat we er zelf niet meer uitkwamen, maar eerder omdat we er echt iets speciaals van willen maken.”

En Zimmer zag het aanbod van BMW meteen zitten?

“Samenwerkingen zijn schering en inslag in de muziekwereld, dus waarom zou dat niet lukken tussen twee verschillende werelden? Hans was in elk geval enthousiast en zat ook direct op dezelfde golflengte. Tijdens de eerste meeting hebben we zelfs de hele dag samengezeten in mijn akoestisch lab in München. Dat het een goede match zou worden, wisten we al na vijf minuten. De zaak was dus meteen in kannen en kruiken. Sterker nog, hij had al een emotionele band met ons merk omdat zijn ouders jaren geleden een BMW hadden. Tezelfdertijd kreeg hij ook aanbiedingen van andere merken, maar die heeft hij naar eigen zeggen afgeslagen omdat hij daarmee geen klik had.”

Wat moeten we ons precies voorstellen bij de resulterende IconicSounds Electric?

“Samen met Hans maak ik vooral driving sounds voor geëlektrificeerde BMW’s, die de verschillende rijprogramma’s ondersteunen. Eén van onze eerste gezamenlijke composities was het introen outrodeuntje, dat natuurlijk echt bijzonder moet zijn. Daarmee begint en eindigt elke trip, aangezien er in moderne EV’s geen startknop meer zit. De rit begint gewoon, wat we op een sfeervolle manier willen accentueren, ook omdat het voor sommige gebruikers niet altijd duidelijk is of hun elektrische auto nu aan staat of uit. Vanaf 2020 rijgeluid hebben, maar het zal een stuk subtieler zijn dan wat we in de i4 te berde brengen. De nieuwe soundscapes die we samen met Hans Zimmer hebben gecom poneerd, zitten daar dus nog niet in. Dat komt dan weer doordat de gemiddelde ontwikkelingstijd van een auto vier tot zes jaar bedraagt. Toen was er nog geen sprake van de samenwerking met Hans. Louter een kwestie van timing dus, maar het nieuwe werk zit er wel degelijk aan te komen in de productieversie van de i4.”

Over de toekomst gesproken: zouden M-rijders ook gecharmeerd zijn van dergelijke geluiden zodra de sportwagens van BMW deels of volledig worden geëlektrificeerd? Of ervaren zij dit wellicht allemaal als te kunst matig?

“Daar maak ik me eigenlijk weinig zorgen over. Sterker nog, ik ben er zeker van dat petrolheads ook plezier zullen beleven aan een auto als de BMW i4. Per slot van rekening evolueert smaak met zijn tijd mee, net zoals we van analoge naar digitale muziek zijn gegaan. Je zult altijd een klein percentage klanten hebben dat vasthoudt aan het oude, maar daardoor missen ze ook een nieuwe wereld die voor ons allen opengaat. Dat nieuwe moet je trouwens zien als een uitbreiding op het oude, niet als een vervanging ervan. Luister daarvoor maar eens naar de M Vision Concept, ons idee van hoe een M-wagen in de toekomst zal klinken. Helemaal anders dan vandaag, maar daarom niet minder spannend.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE BMW

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.