AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Snellere Jaguars op komst
Jaguar overweegt om boven de R-modellen nog een serie van snellere auto's te brengen. Het merk wil hiermee beter de strijd aangaan met de M-modellen van BMW, de AMG's van Mercedes-Benz en de S-modellen van Audi.
Jaguar overweegt om boven de R-modellen nog een serie van snellere auto's te brengen. Het merk wil hiermee beter de strijd aangaan met de M-modellen van BMW, de AMG's van Mercedes-Benz en de S-modellen van Audi.
"We bouwen een goede sportauto en gaan daarvan een model bouwen dat nog betere prestaties levert," aldus Jaguar-directeur Joe Greenwell. "Dat lijkt me een prima weg om te bewandelen. Bij Porsche bijvoorbeeld, werkt die formule prima."
De R-modellen, waarmee Jaguar in 1994 begon, maken op het moment 5 procent van de totale verkoop uit. De XK spant de kroon: 40 procent van alle verkochte exemplaren is een XKR. Ter vergelijk: van de totale verkochte productie van Mercedes is 1,6 procent van de auto's een AMG. Jaguar heeft de verkoopprognose onlangs moeten terugschroeven van 200.000 naar 120.000 tot 150.000 exemplaren. "Een van de oorzaken daarvan is dat we te traag zijn geweest met het ontwikkelen van afgeleide types van onze huidige modellen," aldus Greenwell.
Een voorbeeld daarvan is de X-type. Die werd in 2001 geïntroduceerd. Pas in juni 2003 verscheen de dieseluitvoering. De stationwagen liet nog tot de zomer van 2004 op zich wachten. Inmiddels maakt de diesel 70 procent van de X-type verkopen uit; de Estate is verantwoordelijk voor een kwart van de verkopen. Doordat de verkoop van de X-type in eerste instantie zo tegenvielen, zijn plannen voor een cabriolet en een R-versie van de X-type al afgeschoten. Naar verluidt denkt Jaguar als opvolger voor de X-type na over een SUV-achtige.
De R-modellen, waarmee Jaguar in 1994 begon, maken op het moment 5 procent van de totale verkoop uit. De XK spant de kroon: 40 procent van alle verkochte exemplaren is een XKR. Ter vergelijk: van de totale verkochte productie van Mercedes is 1,6 procent van de auto's een AMG. Jaguar heeft de verkoopprognose onlangs moeten terugschroeven van 200.000 naar 120.000 tot 150.000 exemplaren. "Een van de oorzaken daarvan is dat we te traag zijn geweest met het ontwikkelen van afgeleide types van onze huidige modellen," aldus Greenwell.
Een voorbeeld daarvan is de X-type. Die werd in 2001 geïntroduceerd. Pas in juni 2003 verscheen de dieseluitvoering. De stationwagen liet nog tot de zomer van 2004 op zich wachten. Inmiddels maakt de diesel 70 procent van de X-type verkopen uit; de Estate is verantwoordelijk voor een kwart van de verkopen. Doordat de verkoop van de X-type in eerste instantie zo tegenvielen, zijn plannen voor een cabriolet en een R-versie van de X-type al afgeschoten. Naar verluidt denkt Jaguar als opvolger voor de X-type na over een SUV-achtige.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Jaguar ‘Type 00’ laat zich vanuit alle hoeken zien
Nieuws
Jaguar Land Rover stopt alle Chinese productie, maar met reden
Nieuws
Voormalig Jaguar-ontwerper tekent Jaguar E-type opnieuw
Autotest
Deze bloedmooie Jaguar XJ6 en BMW 2800 moesten de Mercedes S-klasse aanvallen
Nieuws