Skoda's eerste elektrische auto spoedig vernieuwd

Nog niet met de compleet nieuwe neus

Spyshots Skoda Enyaq facelift
Spyshots Skoda Enyaq faceliftSpyshots Skoda Enyaq faceliftSpyshots Skoda Enyaq faceliftSpyshots Skoda Enyaq faceliftSpyshots Skoda Enyaq faceliftSpyshots Skoda Enyaq faceliftSpyshots Skoda Enyaq faceliftSpyshots Skoda Enyaq faceliftSpyshots Skoda Enyaq faceliftSpyshots Skoda EnyaqSkoda Enyaq Coupe spyshots Skoda Enyaq Coupe spyshots Skoda Enyaq Coupe spyshots Skoda Enyaq Coupe spyshots Skoda Enyaq Coupe spyshots Skoda Enyaq Coupe spyshots Skoda Enyaq Coupe spyshots

De komende paar jaar brengt Skoda een reeks nieuwe elektrische modellen op de markt, maar het vergeet ook zijn eerste elektrische auto niet: de Enyaq. Die is inmiddels een kleine vier jaar oud en dat betekent dat het tijd is voor een facelift.

Wat vliegt de tijd. De Skoda Enyaq werd in september 2020 gepresenteerd en dat betekent dat de elektrische SUV inmiddels alweer ruim 3,5 jaar onder ons is. Dit jaar nog komt Skoda met de Elroq, een kleinere elektrische SUV onder de Enyaq die je moet zien als het elektrische equivalent van de Karoq. Tot en met 2026 breidt Skoda zijn EV-line-up verder uit met een elektrische SUV met zeven zitplaatsen. Daarnaast verschijnt er een elektrische stationwagon én een elektrische cross-over in het zogeheten B-segment: de Epiq. Intussen mag de Skoda Enyaq nog jaren blijven, maar wel in opgefriste vorm.

Toen Skoda vorig jaar met een reeks sculpturen vooruitblikte op zijn nieuwe elektrische modellen, gaf het een grove indicatie van wat je vanbuiten van de vernieuwde Enyaq en Enyaq Coupé kunt verwachten. Destijds leek het erop dat het Enyaq-duo een grondig vernieuwd front zou krijgen, met nieuwe plattere koplampen, een plattere 'grille' én een totaal nieuwe motorkap. Op het ingepakte testexemplaar op deze foto's zien we daarvan opvallend weinig terug, al nemen we onderin de voorbumper wel een op nieuwe wijze ingevulde koelopening waar. De vernieuwde Skoda Enyaq en Enyaq Coupé moet in 2025 op de markt komen. Mogelijk vinden de Tsjechen het dus nog iets te vroeg om de herziene Enyaqs met het geheel nieuwe front naar buiten te sturen.

Sinds de Nederlandse marktintroductie mocht de Enyaq zich lang de populairste Skoda van ons land noemen. Zo zijn er inmiddels al bijna 18.000 stuks van in Nederland geregistreerd. In 2021 werden 6.679 exemplaren in Nederland op kenteken gezet, in 2022 5.521 stuks. Vorig jaar vonden in ons land 4.747 exemplaren een eigenaar. In de eerste vijf maanden van dit jaar ontvingen 1.066 nieuwe Enyaqs een kenteken. De Skoda Octavia doet het met 2.409 registraties in de eerste vijf maanden van dit jaar overigens beter.

PRIVATE LEASE Skoda Enyaq

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.