en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Een Californische senator heeft voorgesteld om twee belangrijke verkeersaders in zijn staat van extra rijstroken te voorzien waarop geen snelheidslimiet geldt. De maatregel zou moeten helpen om schadelijke uitstoot terug te dringen.
De republikeinse senator John Moorlach (zie foto) heeft volgens verschillende Californische media voorgesteld om twee belangrijke noord-zuidverbindingen van zulke rijstroken te voorzien. Het zou gaan om Interstate 5 en Highway 99. Op de bestaande rijstroken zou de huidige snelheidslimiet van 65 mph (zo’n 105 km/h) van kracht moeten blijven, maar op de langere afstand zou het volgens Moorlach mogelijk moeten zijn om razendsnel van A naar B te gaan. A en B zijn in dit geval het ter hoogte van San Francisco gelegen Stockton en Bakersfield, een plaats die 233 mijl (375 km) verder naar het zuiden ligt.
Juist in het doorgaans zo met het milieu begane Californië lijkt dit een opmerkelijke maatregel, maar Moorlach draagt goede redenen aan voor zijn plan. De bewuste routes zouden met name in het weekend vaak muurvast staan vanwege mensen die van en naar de regio rond San Francisco reizen. Het stilstaande verkeer zorgt behalve voor veel ergernis ook voor veel onnodige uitstoot. Het scheiden van rijstroken en het toestaan van stevig doorrijden zou in de ogen van deze bestuurder een oplossing kunnen zijn.
Overigens zijn er ook plannen voor een hogesnelheidstrein op het genoemde traject. Volgens Moorlach is het plan voor een ‘hogesnelheidsweg’ echter een stuk realistischer dan het aanleggen van een spoorlijn. Ook op veiligheidsgebied ziet hij geen bezwaren: “Op de Duitse autobahn zijn minder ongelukken dan op onze interstate en ondertussen verbrand je je brandstof op hoge snelheid een stuk efficiënter dan wanneer je 20 minuten achter twee inhalende vrachtwagens hangt”, stelt hij tegenover nieuwszender CBS Sacramento.
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.