Saab 9-3 Cabriolet onthuld
De nieuwe Saab 9-3 Cabriolet beleeft in Genève zijn wereldpremière. De topless 9-3 komt in oktober naar Nederland.
De nieuwe topless 9-3 is tegelijk met de sedanversie ontwikkeld. Hij deelt dan ook de voorkant tot en met de voorruitstijlen met de dichte versie, maar daarachter is er geen carrosseriedeel gelijk. Zo valt de sierlijke achterkant op door de verhogingen achter de ingebouwde rolbeugels en de hoofdsteunen. Apart is de in één kleur uitgevoerde rand van panelen die een visuele scheiding vormt tussen in- en exterieur. Als het dak gesloten is, wordt de rand bedekt. Een bijzonder accessoire is de Cargo Wing-spoiler: een uitklapbare drager voor bij voorbeeld ski's.
De nieuwe Cabiolet staat op hetzelfde onderstel als de Sport Sedan. Zijn carrosserie is drie maal zo stijf als van de vorige versie. Het cabriodak van de 9-3 wordt met één druk op de knop bediend en is uitgerust met een automatische vergrendeling. Openen of sluiten kost zo'n 20 seconden. De kap bestaat uit drie lagen voor een goede isolatie en geluiddemping, terwijl voor gewichtsbesparing sommige delen van magnesium zijn gemaakt, zoals de aansluitrand aan de voorkant. De kap is naar keuze leverbaar in blauw of zwart. De aluminium tonneau cover die het dak bedekt, heeft een tweetrapsfunctie bij het sluiten: hij gaat eerst een stukje omhoog en schuift vervolgens achterwaarts op zijn plaats. Dit systeem levert een grotere bagageruimte op als de kap is gesloten. Sensoren voorkomen openen van de kap als de bagageruimte volledig is gevuld.
Geïntegreerde veiligheidsgordels voorin, actieve hoofdsteunen, hoofd- en zijairbags moeten de inzittenden optimale bescherming bieden. Als het dak geopend is, past de automatische klimaatregeling de mate van verwarming aan. Nog een nieuwtje is de waterafstotende bekleding.
Saab past verder voor het eerst in de 9-3 een remassistent toe, ter aanvulling op ABS, tractiecontrole, CBC Cornering Brake Control en elektrische remkrachtverdeling. ESP is als optie leverbaar, maar standaard op de Aero-uitvoering.
Voor de 9-3 Cabriolet zijn de 2.0t- en de 2.0T-motoren beschikbaar met respectievelijk 175 en 210 pk. Nieuw is de vijftrapsautomaat met Saab Sentronic, waardoor sequentieel met de hand kan worden geschakeld.
Saab heeft voor de cabriolet een nieuwe productielijn opgezet bij Magna Steyer Fahrzeugtechnik in het Oostenrijkse Graz. De nieuwe 9-3 Cabriolet zal in oktober bij de Nederlandse dealers arriveren. Prijzen zijn nog niet bekend.