AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
S-klasse met nieuwe veiligheidstechniek
Komend najaar zal Mercedes de nieuwe S-klasse laten debuteren. Met een nieuwe S-klasse pakt Mercedes altijd uit met nieuwe veiligheidssystemen, zo ook dit keer.
Komend najaar zal Mercedes de nieuwe S-klasse laten debuteren. Met een nieuwe S-klasse pakt Mercedes altijd uit met nieuwe veiligheidssystemen, zo ook dit keer.
Met de combinatie van het anticiperende Brake Assist Plus en de tweede generatie PRE-SAFE schroeft Mercedes de veiligheid weer ietsje verder op. Een radar detecteert voorliggers en grijpt in als die te dicht genadert worden. Als het mis dreigt te gaan berekent het Brake Assist Plus systeem direct de benodigde remkracht. Die is meteen beschikbaar als het rempedaal wordt ingetrapt. De hoeveelheid remkracht is dan optimaal om over een zo kort mogelijke afstand tot stilstand te komen. Volgens Mercedes-Benz is uit tests met een rijsimulator gebleken dat de kans op een kop-staart botsing met 75% afneemt.
Als aanvulling hierop zorgt het nieuwe PRE-SAFE systeem dat de kans op letsel afneemt. In kritieke situatie worden de gordels alsvast strakker aangetrokken en de stoel in een gunstiger positie geplaatst. Als uitbreiding daarop zorgt het tweede generatie systeem dat er luchtkussentjes in de stoelen razendsnel opgepompt worden. Die moeten de inzittinden beter op hun plaats houden, waardoor de airbags effectiever hun werk kunnen doen.
Met de combinatie van het anticiperende Brake Assist Plus en de tweede generatie PRE-SAFE schroeft Mercedes de veiligheid weer ietsje verder op. Een radar detecteert voorliggers en grijpt in als die te dicht genadert worden. Als het mis dreigt te gaan berekent het Brake Assist Plus systeem direct de benodigde remkracht. Die is meteen beschikbaar als het rempedaal wordt ingetrapt. De hoeveelheid remkracht is dan optimaal om over een zo kort mogelijke afstand tot stilstand te komen. Volgens Mercedes-Benz is uit tests met een rijsimulator gebleken dat de kans op een kop-staart botsing met 75% afneemt.
Als aanvulling hierop zorgt het nieuwe PRE-SAFE systeem dat de kans op letsel afneemt. In kritieke situatie worden de gordels alsvast strakker aangetrokken en de stoel in een gunstiger positie geplaatst. Als uitbreiding daarop zorgt het tweede generatie systeem dat er luchtkussentjes in de stoelen razendsnel opgepompt worden. Die moeten de inzittinden beter op hun plaats houden, waardoor de airbags effectiever hun werk kunnen doen.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz S-klasse 580 e 4MATIC Lang AMG Line - Panorama | High End Burmester | Massage | Stoelventilatie 4X
- 2022
- 51.853 km
€ 114.495

Mercedes-Benz S-klasse 500 Lang Hybrid Plug In AMG STYLING-PANORAMA-1e EIGENAAR-ZEER COMPLEET
- 2015
- 194.244 km
€ 31.900

Mercedes-Benz S-klasse 63 S E Performance Keramisch Multimedia
- 2024
- 26.761 km
€ 219.888
Lees ook
Op Zoek Naar
Een V8 voor €8.000: wil je dan een Daimler, een Benz of toch maar een Amerikaan?
Nieuws
Het setje compleet: gefacelifte Mercedes-Benz S-klasse als AMG
Vergelijkende test
Deze 8- en 12-cilinder coupés stonden voor de absolute GT-top in de jaren 80
Nieuws
Topversies Mercedes-Benz C- en S-klasse tienduizenden euro's duurder
Autotest