AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Ruim 85 procent nieuwe auto's in Europa heeft verbrandingsmotor

Evenveel dieselauto's als EV's verkocht

volkswagen golf goe vs. opel astra gse

Is de elektrische auto behoorlijk in opmars? Zeker. Is het gros van de nieuwe auto's nog geen EV? Ook dat staat buiten kijf. Zo'n 85 procent van alle dit jaar in de Europese Unie gekentekende nieuwe auto's heeft namelijk gewoon een verbrandingsmotor. Dat blijkt uit cijfers die brancheorganisatie European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) vrijgeeft en waar AutoWeek mee aan de slag is gegaan.

ACEA heeft de registraties van nieuwe personenauto's in de EU-landen bij elkaar geveegd. Dat betekent dat nu ook bekend is hoeveel nieuwe personenauto's er dit jaar al in de Europese Unie op kenteken gingen. Tot en met september zijn er in de EU 7.940.749 nieuwe personenauto's gekentekend. Dat zijn er 16,9 procent meer dan in diezelfde periode vorig jaar.

Dat klinkt heel fraai, maar de cijfers zijn nog lang niet op het niveau van voor de coronapandemie. In de eerste drie kwartalen van 2019 - het laatste pre-coronajaar - stond de registratieteller in de Europese Unie op 11.769.175 stuks. Daar zaten de cijfers van het Verenigd Koninkrijk uiteraard nog bij. Halen we die eraf, dan komen we in de eerste drie kwartalen van 2019 uit op 9.906.904 exemplaren. Bijna 2 miljoen meer dus. Een behoorlijk verschil met waar 2023 tot nu toe op staat.

Elektrisch

Van de bijna 8 miljoen nieuwe auto's die tot nu toe in 2023 in de EU op kenteken zijn gezet, waren er 1.112.192 volledig elektrisch. Dat is ruim 55 procent meer dan in diezelfde periode vorig jaar (716.843 stuks). Daarmee zijn volledig elektrische auto's in de Europese Unie dit jaar al goed voor een aandeel van 14 procent. Behoorlijk dus, maar dat betekent dus ook dat 86 procent van de nieuwe auto's geen EV is, maar gewoon een aandrijflijn met een verbrandingsmotor heeft.

Eerder maakten we al de balans op voor de Nederlandse markt. In de eerste drie kwartalen van dit jaar heeft ruim 70 procent van de in Nederland geregistreerde nieuwe personenauto's een verbrandingsmotor.

Conventioneel benzine aan de leiding

Maar liefst 2.878.365 nieuwe auto's hebben een (mild-hybride) benzinemotor. Daarmee zijn benzineauto's goed voor een aandeel van 36,2 procent van de Europese automarkt. 1.116.774 nieuwe auto's (-4,2 procent t.o.v. 2022) hebben een dieselmotor. Diesel is dus goed voor een aandeel van 14 procent. Er zijn dit jaar dus grofweg evenveel elektrische auto's als auto's met een dieselmotor in Europe gekentekend.

Hybrides schoppen het dit jaar al tot 1.998.921 stuks (+29 procent t.o.v. 2022) en zijn daarmee goed voor een aandeel van 25,2 procent. Ruim een kwart dus. Plug-ins komen uit op 597.376 gekentekende exemplaren. Dat zijn er 1,8 procent meer dan vorig jaar. Plug-in hybrides zijn goed voor een aandeel van zo'n 7,5 procent. Verder zijn er 237.121 nieuwe auto's met een aandrijflijn van een andere categorie gekentekend. Hier vallen onder meer auto's die (ook) lpg of cng lusten onder, maar ook EV's met een brandstofcel. Deze aantallen zijn klein.

Verdeling aandrijflijn

Volkswagen aan kop

Automerk Volkswagen was met 873.432 registraties (+21,7 procent) in de eerste drie kwartalen van dit jaar het grootste automerk. Toyota volgt op ruime afstand met 513.463 registraties (+9,3 procent). Op plek drie vinden we Renault met 466.488 gekentekende auto's, gevolgd door Peugeot op vier met 450.460 dit jaar geregistreerde nieuwe personenauto's. Op plek vijf vinden we Skoda met 433.173 registraties. Tesla heeft dit jaar al 203.010 nieuwe auto's in de EU op kenteken gezet.

Lezersreacties (287)

Reageren