AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Rolls-Royce Droptail: omdat exclusief niet exclusief genoeg is

Viermaal neusje van de autozalm

Rolls-Royce La Rose Noire
Rolls-Royce La Rose Noire
Rolls-Royce La Rose Noire
Rolls-Royce La Rose Noire
Rolls-Royce La Rose Noire
Rolls-Royce La Rose Noire
Rolls-Royce La Rose Noire
Rolls-Royce La Rose Noire
Rolls-Royce La Rose Noire
Rolls-Royce La Rose Noire
Rolls-Royce La Rose Noire
Rolls-Royce La Rose Noire
Rolls-Royce La Rose Noire
Rolls-Royce La Rose Noire

Wie een Ghost, Cullinan of zelfs Phantom niet exclusief genoeg vindt, kan bij Rolls-Royce aankloppen voor nóg exclusiever blik. De Rolls-Royce Droptail die de Choachbuild-afdeling presenteert is daarvan een voorbeeld.

"Coachbuilds zijn het equivalent van Haute Couture", aldus Rolls-Royce. Wat dat precies betekent? Wij vragen het ons ook af, maar het wijst er in ieder geval op dat Rolls-Royce zijn meest recente coachbuild behoorlijk interessant vindt. Laten we eerlijk zijn: bijzonder is het open stukje Engelse borstklopperij wel. Rolls-Royce gaat slechts vier exemplaren van zijn Droptail geheten creatie bouwen. De eerste daarvan is nu gepresenteerd en heet voluit Rolls-Royce Droptail La Rose Noire.

Rolls-Royce La Rose Noire

Rolls-Royce 'La Rose Noir'.

Je zou het wellicht niet zeggen, maar dit ogenschijnlijk enorme gevaarte is officieel een roadster. Hij is open en biedt slechts plek aan twee inzittenden. Daarmee is het - en Rolls-Royce beaamt dat - de eerste roadster van de fabrikant in de moderne geschiedenis van het merk. Natuurlijk staat de Droptail mijlenver af van de Mazda MX-5 en BMW Z4 die je wellicht eerder met die carrosserievorm associeert, maar de Droptail is er toch echt ook een. De Droptail is volgens Rolls-Royce tot stand gekomen na vier jaar lang samenwerken met zijn 'meest ambitieuze cliënten'. Rolls-klanten met noten op hun zang, dat belooft wat.

Rolls-Royce La Rose Noire

Rolls-Royce.

Rolls-Royce blies zijn coachbuild-afdeling in 2017 nieuw leven in met de Sweptail. Twee jaar geleden kwam het extra exclusieve nisje binnen het Rolls-huis met de Boat Tail en deze Droptail is nu dus het nieuwste product van die afdeling. Volgens Rolls-Royce is het van dat stel speciale modellen de romanticus. In het 5,3 meter lange en 2 meter brede slagschip zegt Rolls-Royce invloeden van de Silver Ghost ‘Sluggard’ uit 1912, de Phantom Brewster New York Roadster uit 1930 en de Silver Ghost Piccadilly uit 1925 te hebben verwerkt. We geloven de Britten op hun woord.

In tegenstelling tot de Sweptail en Boat Tail maakt de Droptail gebruik van een totaal eigen basis en is dus niet op de Ghost of Phantom gebaseerd. De open tweezitter heeft een unieke monocoque die uit een combinatie van aluminium, staal en koolstofvezel is opgetrokken. De achterschermen zijn de grootste koolstofvezel carrosseriedelen die Rolls' ooit op een model heeft toegepast. Onder de kap ligt een 6.6 V12 met twee turbo's die tegen de 600 pk en 840 Nm levert. Het eerste exemplaar - de La Rose Noire - heeft een interieur waarin Rolls-Royce maar liefst 1.603 stukjes houtfineer heeft toepgepast. Onnodig veel? Natuurlijk. Past het bij het opulente karakter van de bijna unieke Rolls? Ook dat.

Lezersreacties (34)

Reageren