Rolls-Royce-CEO: ‘bevoorrading dagelijkse zorg’
Lockdowns in China lastig
De problemen met de levering van onderdelen zijn volgens Rolls-Royce-CEO Torsten Müller-Ötvös een dagelijkse zorg.
De problemen spelen uiteraard al heel lang en in de gehele auto-industrie én daarbuiten, maar een Rolls-Royce heeft nu eenmaal nogal veel onderdelen en tamelijk veeleisende klanten. Moederbedrijf BMW geeft wel prioriteit aan Rolls-Royce vanwege diens winstgevendheid, maar dat helpt het edele Britse merk bepaald niet uit de brand.
“De bevoorrading is echt iets dat ons zorgen baart, eigenlijk zelfs dagelijks”, meldt Müller-Ötvös tegenover Bloomberg. “Als er ook maar één onderdeel mist, kan het product immers niet worden afgemaakt.” Rolls-Royce zegt vooral last te hebben van de constante stroom aan lockdowns in China. Eerder heeft Rolls-Royce om die reden al onderdelen per vliegtuig laten overkomen, omdat havens door lockdowns compleet werden afgesloten.
Rolls-Royce maakt net als veel andere (super-)luxemerken recordjaar na recordjaar (na recordjaar) mee, dus de aantallen lopen op. Volgens Automotive News Europe is de levertijd voor bepaalde modellen inmiddels al ruimschoots meer dan een jaar.