Rijkswaterstaat moet dertien bruggen en viaducten met voorrang vervangen

A12, A27 en A67

Merwedebrug (ANP)

Dertien bruggen en viaducten in Nederland moeten met voorrang worden vervangen. Dat heeft minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat dinsdag gezegd.

Het gaat om constructies uit de jaren vijftig en zestig. In het beton is staal gebruikt dat gevoelig is voor corrosie. Het besluit volgt op onderzoek van Rijkswaterstaat. De dienst inspecteerde na het instorten van de Carolabrug in de Duitse stad Dresden vergelijkbare constructies in Nederland. Daarvan zijn er dertien aan onderhoud toe.

Specifiek gaat het om bruggen en viaducten die onderdeel zijn van de snelweg A27 bij Gorinchem, Breda en Oosterhout en om viaducten waarover de A67 bij Geldrop en de A12 bij Arnhem lopen. De andere constructies die prioriteit moeten krijgen, liggen in de omgeving van Rotterdam.

Minister Madlener schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat de bruggen en viaducten "veilig te gebruiken zijn". Ze zullen tot aan hun vervanging "regelmatig geïnspecteerd en gemonitord" worden.

Het onderzoek richtte zich specifiek op de risico's van de zogenoemde waterstofverbrossing, oftewel waterstofbroosheid. Die ontstaat wanneer waterstof in de haarscheurtjes van het materiaal terechtkomt en zorgt voor corrosie: verzwakking van het staal. In de dertien bruggen en viaducten zit voorspanstaal. Dat wordt onder trekkracht in het beton geplaatst, zodat de constructie een hogere belasting aankan.

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.