Renaults antwoord op de Volkswagen ID.4 - Blik to the Future
De nieuwe middenklasse
Hoewel Renault met de Zoe een enorm aandeel wist te pakken in de markt voor elektrische auto’s, zijn vooral elektrische SUV’s het momenteel helemaal. Met de Mégane E-Tech Electric proeft Renault al voorzichtig van het concept van ‘hoge EV’s’, maar daar blijft het vanzelfsprekend niet bij: er is een grote broer onderweg.
Er zijn anno 2021 twee zaken waarmee je als autofabrikant gegarandeerd scoort: SUV’s en elektrische aandrijflijnen. Dat eerste zat al snor bij Renault, gezien het succes van de Captur. Het tweede kwam lange tijd vrijwel geheel op het bordje van de Zoe te liggen (er is immers sinds kort ook een elektrische Twingo), maar die Zoe krijgt nu versterking van de Mégane E-Tech Electric. Renault heeft de smaak te pakken gekregen en schuift naar verwachting al volgend jaar de volgende EV naar voren. Dat wordt in tegenstelling tot de elektrische Mégane een échte SUV, en wel een middenklasser in het segment van de Kadjar. De kans is daarom groot dat Renault er een geheel nieuwe modelnaam aan hangt, in combinatie met de aanduiding E-Tech Electric.
De lengte in
De nieuwkomer is een broodnodig antwoord vanuit Frankrijk op de Skoda Enyaq, de Volkswagen ID.4 en in zekere zin ook de Volvo XC40 Recharge – om maar te zwijgen van de nieuwe Ariya van alliantiepartner Nissan. Het is een sterk groeiende markt, waar je van goeden huize moet komen om er een plekje te verwerven. Renault doet dat onder meer met een flink aangescherpte ontwerpvisie. Dat scenario zagen we al bij de Mégane E-Tech Electric én bij het studiemodel dat als voorbode diende van de auto waar het nu over gaat: de Morphoz Concept. Dat is een 4,40 meter lange SUV met aan de voorzijde behoorlijk scherpe lijnen en een haast niet meer als Renault te herkennen achterkant. De Morphoz dankte zijn naam aan het feit dat hij kon ‘uitschuiven’ naar 4,80 meter, maar dat hoeven we vanzelfsprekend bij de productieversie niet te verwachten. Waarschijnlijk zit het uiteindelijke formaat er ergens tussenin, want Nissan-broer Ariya is 4,60 meter lang en daarmee past hij ook netjes naast de directe concurrenten. Hij is net iets groter dan de Kadjar, die 4,49 meter is. Bovendien is de verwachte wielbasis van tussen de 2,70 en 2,80 m een slag groter dan de 2,65 m die er bij de Kadjar tussen de wielen zit, uiteraard met als doel om ruimte te maken voor het accupakket.

Renault Morphoz Concept
Ongetwijfeld is het eveneens gunstig voor de binnenruimte, al gaat Renault mensen die op zeven zitplaatsen hopen waarschijnlijk teleurstellen. De Morphoz schetste, zeker aan de voorkant, al een duidelijk beeld van hoe de nu nog naamloze nieuwkomer eruit gaat zien; we rekenen op een vrij platte en brede lichtpartij, die tot aan het logo midden op de neus doorloopt en lager op de neus gezelschap krijgt van scherp gelijnde, meer verticaal georiënteerde dagrijverlichting. Het wordt al met al naar verwachting iets uitbundiger dan bij de Mégane E-Tech Electric. De scherpe vouwen achter de voorschermen van de Morphoz halen overigens hooguit in wat afgezwakte vorm het productiestadium.
500 km op één lading
De Nissan Ariya is meer dan een toekomstige concurrent uit eigen gelederen; het is ook de auto waarmee de nieuwe Renault het gros van zijn techniek deelt. Met de blik op de Ariya komen we daardoor al veel te weten over de Renault. Zo mogen we logischerwijs rekenen op een 218 pk versie en een variant met 245 pk vermogen. Ze trekken hun stroom uit accupakketten van respectievelijk 63 kWh en 87 kWh. Die laatste combinatie levert de Renault een WLTP-bereik van zo’n 500 km op. Er zullen echter vast nog wel wat verschillen met de Ariya aan het licht komen en een daarvan is inmiddels al helder: de Renault krijgt geen vierwielaangedreven uitvoering, terwijl de Nissan Ariya die wel heeft. Renault zou vierwielaandrijving exclusief voor sportieve dochter Alpine willen reserveren, want dat merk komt met een elektrische SUV die aan deze Renault en aan de Nissan Ariya verwant is.
Eén ding is zeker: er wacht de grote broer van de Mégane E-Tech Electric een zware taak. Niet alleen omdat de concurrentie moordend is, maar ook omdat het Renaults hoop in het middensegment is. De Talisman heeft het net als andere traditionele middenklassers zwaar en ook van de Kadjar werd ongetwijfeld meer verwacht. In de tweede helft van volgend jaar verlost Renault ons van de onzekerheden, want dan trekt het vermoedelijk het doek van de auto. In 2023 is het moment van de waarheid daar om – als het goed is – hordes enthousiaste klanten naar de showrooms van de Renault-dealers te trekken.