Renault Trafic, Goelette en Estafette: tot 450 km bereik en snel opladen

Meer informatie over nieuwe Renault-busjes

Renault Estafette, Renault Goelette en Renault Trafic
Renault Estafette, Goelette en TraficRenault Estafette, Goelette en TraficRenault TraficRenault Estafette, Goelette en TraficRenault Estafette, Goelette en TraficRenault Estafette, Goelette en TraficRenault Estafette, Goelette en TraficRenault EstafetteRenault EstafetteRenault Estafette, Goelette en Trafic

Eerder dit jaar trok Renault in één vloeiende beweging het doek van de nieuwe Trafic, Estafette en de Goelette. Inmiddels weten we wat meer over wat het praktische drietal in huis heeft.

Renault moderniseert in rap tempo zijn bestewagenaanbod. Na de volledig nieuwe Master, die vorig jaar verscheen, is het nu de beurt aan kleine broer Trafic. Althans, naast de brandstof-Trafic komt nu een Trafic E-Tech Electric geheten nieuwe elektrische bestelbus. Die krijgt in de vorm van de Goelette een bakwagenvariant naast zich en met de Estafette keert er eveneens een bekende naam terug op een behoorlijk hoge elektrische pakezel. Het nieuwe drietal is volledig elektrisch aangedreven en nu krijgen we wat meer te horen over welke techniek er achter dit nieuwe door Flexis ontwikkeldeskateboard-platform schuilgaat.

Voor alle drie busjes komen er twee accupakketten beschikbaar. De kleinste accu is een LFP-exemplaar, goed voor (bij de Trafic) maximaal bijna 350 km (WLTP) rijbereik. De tweede optie is een NMC-accu, die bij de Trafic zo'n 450 km rijbereik mogelijk maakt volgens WLTP. De andere twee busjes komen iets minder ver dan de Trafic, maar voor de Estafette en Goelette noemt Renault nog geen rijbereiken. Wél doen de Fransen uit de doeken dat er 800V-technologie aan boord is en dat de accu's in minder dan twintig minuten van 15 tot 80 procent bij te laden zijn. Ook gaat in alle gevallen de stroom naar een 204 pk en 345 Nm sterke elektromotor. Handig: V2L en V2G is ook van de partij.

Afmetingen

We hadden in februari al wat afmetingen voor je, maar nu is Renault iets scheutiger met de cijfertjes. De Renault Trafic E-Tech Electric is als maat L1 4,87 meter lang en heeft 5,1 kubieke meter laadruimte. De L2 is 5,27 meter lang en biedt 5,8 kuub laadruimte. De elektrische Renault Trafic is 1,92 meter breed en 1,90 meter hoog. De Renault Goelette E-Tech Electric, de bakwagenversie, wordt in de basis als chassis-cabine gebouwd en kan voorzien worden van opbouwen met tot 'ruim 10 kubieke meter' laadruimte. Je kunt 'm overigens ook krijgen met een verlengde cabine, waarmee er tot zes personen in passen en dan daarachter dus nog een opbouw.

En dan de Renault Estafette E-Tech Electric. Je bent vast benieuwd naar zijn hoogte: 2,60 meter. Volgens Renault kan iemand van 1,90 meter achterin rechtop staan. De Estafette is 5,27 meter lang en heeft een laadvolume van 9,2 kubieke meter. Hij mag tot 1,4 ton aan lading vervoeren. Het maximale laadvermogen van de Trafic en Goelette meldt Renault nog niet. Ook is nog niet bekend of en hoeveel de busjes mogen trekken.

Renault Trafic

Renault Trafic.

Leuk is wel dat Renault nu eindelijk de interieurs van de drie bestellers laat zien. Aan het dashboard is zonder meer te herkennen dat je met een Renault te maken hebt. De opzet met de twee schermen in een halverwege gebogen paneel komt ons bekend voor. Het instrumentarium is 10 inch groot, het infotainmentscherm 12 inch en er werkt een systeem op Android-basis op.

In 2026 komen de drie nieuwe pakezels op de markt. Voor die tijd horen we er ongetwijfeld meer over, bijvoorbeeld wat ze gaan kosten.

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.