Renault-Nissan-Mitsubishi opnieuw gegroeid
5,1 procent meer
Het totaal van de Frans-Japanse alliantie kwam daarmee op 5.538.530 auto's in zes maanden tijd. Renault is met name te spreken over de verkopen van de Clio, Captur en Scénic, Nissan profiteerde vooral van het succes van de Note (onder meer in Japan), Serena, X-Trail en Qashqai en Mitsubishi zegt profijt te hebben van z'n nieuwste modellen, de Eclipse Cross en de MPV-achtige Xpander. Zowel Nissan als Renault waren bovendien succesvol als het gaat om EV's. Terwijl Renault succesvol blijft met onder meer de Zoe en er in Europa vandoor gaat met een marktaandeel van 21,9 procent, heeft Nissan met de Leaf ondertussen de populariste EV van Europa in handen. Het merk verkocht 18.000 exemplaren in Europa, tegen 47.000 stuks wereldwijd.
Renault-Nissan-Mitsubishi heeft de groei ook nodig om z'n eigen ambities te halen, want vanaf 2022 wil het samenwerkingsverband jaarlijks meer dan 14 miljoen auto's wegzetten. Dat is een groei van 30 procent ten opzichte van het eindresultaat van 2017, toen er 10,6 miljoen auto's werden verkocht.