AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Renault maakt toekomstige aandrijflijnen bekend
16
Renault heeft bekendgemaakt welke aandrijflijnen we de komende jaren van het merk mogen verwachten. Het gaat om volledig elektrische aandrijflijnen, een range van geblazen TCe-motoren, nieuwe diesels en een automatische transmissie met dubbele koppeling. Alles in het kader van terugdringing van de CO2-uitstoot.
Renault en Nissan werken aan volledig elektrische aandrijflijnen met vermogens van 70 tot 140 pk. De eerste auto's die ervan gaan profiteren zijn een Kangoo-achtig type en een traditionele sedan die op een Laguna-platform staat. Beide komen in 2011, meer wil Renault er nog niet over kwijt.
Driecilinder turbo
We kennen al de 1.2 TCe en de 1.4 TCe, in de nabije toekomst komen er nog veel meer geblazen benzinemotoren bij. Renault ontwikkelt daarnaast drie- en viercilinder benzinemotoren. Ze hebben een inhoud van 0,9 tot 1,2 liter en de vermogens lopen uiteen van 90 tot 115 pk. Directe inspuiting en turbotechniek moet de krachtbronnen zuiniger krijgen, zo spreekt Renault van een CO2 uitstoot die tussen de 30 en 40 procent lager ligt dan de 1.2, 1.4 en 1.6 die ze vervangen. De eerste versies van de nieuwe motorengeneratie worden in de komende tweeëneenhalf jaar geïntroduceerd.
1.6 dCi
Ook op dieselgebied kunnen we de komende jaren nog het nodige nieuws verwachten. De 1.5 dCi wordt nog zuiniger gemaakt, Renault belooft daardoor 20 gram CO2 per kilometer minder. Helemaal nieuw is de 1.6 dCi met 130 pk. Die moet zuiniger zijn dan de huidige 1.9 dCi met zo veel vermogen. Hij voldoet aan de Euro 6 emissienormen en komt in 2011 in de C- en D-segmentmodellen. Bij Renault zijn dat de Mégane en de Laguna, maar ook de Scénic profiteert ervan.
In 2012 wordt het tijd voor een nieuwe generatie 2.0 dCi's. De huidige 2.5 dCi, in onder meer de Renault Koleos en de Nissan Pathfinder maakt plaats voor een 2.3 dCi. De V6 dCi blijft aan voor de topmodellen.
Dubbele koppeling
Een versnellingsbak met dubbele koppeling, zoals de DSG van VW en de DCT van BMW, kunnen we ook van Renault verwachten. Het concern koppelt er nog geen tijdstip aan, maar belooft dankzij deze bak wel een 15 procent lagere CO2-uitstoot.
PRIVATE LEASE Renault
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Renault Austral 1.3 160PK PANORAMA 1800 KG TREKGEWICHT TECHNO ELEK.KLEP ELEK.STOEL NAVI STOEL/STUUR/RUIT VERW. LED LEER 1800KG MAX TREKGEWICHT
- 2025
- 5.320 km
€ 39.440

Renault Captur 1.3 MILD HYBRID 160 TECHNO CAMERA 18''LMV STOEL/STUUR .VERW PURE VISION LED 10'' R-LINK NAVI 04/2025 EDC-automaat (Efficiënt Dual Clutch) 7 Versnellingen 1200KG Trekgewicht
- 2025
- 14.445 km
€ 29.888

Renault Austral 1.3 160PK 4.CILINDER TECHNO ELEK.KLEP ELEK.STOEL NAVI STOEL/STUUR/RUIT VERW. LED LEER 1800KG MAX TREKGEWICHT
- 2025
- 14.629 km
€ 37.940
Lees ook
Achtergrond

De Renault Zoe Preview zag er best lekker uit
Achtergrond

Zoveel exemplaren van de eerste Renault Espace en Chrysler Voyager zijn er nog
Nieuws

Dit zijn de vijf goedkoopste occasions van eerste eigenaar en met lage kilometerstand
Nieuws

Deze Renault 4 kost €25.000 en heeft geen achterbank
Nieuws


