Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Renault 21 - Facelift Friday

69
Renault 21 Facelift Friday
Renault 21 Facelift FridayRenault 21 Facelift FridayRenault 21 Facelift FridayRenault 21 Facelift FridayRenault 21 Facelift FridayRenault 21 Facelift FridayRenault 21 Facelift FridayRenault 21 Facelift FridayRenault 21 Facelift FridayRenault 21 Facelift FridayRenault 21 Facelift FridayRenault 21 Facelift FridayRenault 21 Facelift FridayRenault 21 Facelift FridayRenault 21 Facelift FridayRenault 21 Facelift FridayRenault 21 Facelift FridayRenault 21 Facelift FridayRenault 21 Facelift FridayRenault 21 Facelift Friday
Jan Lemkes
  • Jan Lemkes
  • Nieuws
13 mei 2022 om 14:30
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

Facelift Friday:

 In de rubriek Facelift Friday zetten we van een bepaald model het origineel en de gefacelifte versie naast elkaar, waarna we de eenvoudige vraag stellen: welke is mooier?

Terugkijkend op de oorspronkelijke versie van de Renault 21 (1986) zouden we kunnen stellen dat diens platte, dichte neus niet zou misstaan op een elektrische auto. Vanaf 1989 kwam er een geheel nieuw front, met een kleine, doch duidelijker zichtbare grille. Daar bleef het niet bij.

 

De Renault 21 is in allerlei opzichten een bijzondere auto. Afhankelijk van de krachtbron lag die bijvoorbeeld dwars of in lengterichting, een opmerkelijk complexe oplossing voor een probleem dat bij andere fabrikanten eigenlijk niet voorkomt. Dan was er ook nog de 21 Turbo, een razendsnel topmodel dat er zijn eigen neuspartij op nahield en die ook altijd mocht houden. Die doet vandaag dus niet mee.

Voor wie de jaren negentig bewust heeft meegemaakt moet de Renault 21 haast wel herinneringen oproepen, want je zag ze toen werkelijk overal. Met name de stationwagon Nevada was dankzij de enorme wielbasis en optionele derde zitrij (Familiale) erg in trek, maar ook de andere varianten zagen we vaak rijden. Dat waren er twee, maar niet gedurende de hele carrière van deze Laguna-voorloper.

Lekker overzichtelijk

Het begint allemaal lekker overzichtelijk in 1986, met een vierdeurs sedan en die grote Nevada. Het ‘platte’, op het oog grille-loze front is in die jaren lekker vierkant, typisch voor dit tijdsgewricht. Ook aan de achterkant zagen we vooral rechte lijnen en scherpe hoeken terug. Opvallend: de sedan kreeg al vanaf het begin tweekleurige achterlichten, dus met ‘zwarte’ knippers en achteruitrijlichten. De Nevada deed het aanvankelijk nog met driekleurige exemplaren, dus in rood, wit en oranje.

In 1989 kondigde Renault een grote facelift aan. Die bracht de Nevada tweekleurige achterlichten, maar de sedan zelfs een geheel nieuwe kont. Renault kon daar vrij makkelijk stevig aan de slag, want de ‘opgelegde’ achterklep laat zich met een verhoging en een ingebouwde spoiler eenvoudig anders vormen. Samen met de plattere achterlichtpartij oogde de achterzijde van een 21 sedan na 1989 ineens veel breder.

Liftback

Aan de voorkant vinden we bij het herziene model een afgeronde, maar evengoed behoorlijk rechtlijnige neus. De koplampen zijn platter en breder, het (nieuwe) logo krijgt een plekje in het midden boven de sleuf die als grille dient. Andere, gladdere bumpers dragen bij aan het totaalplaatje, dat daadwerkelijk veel moderner overkomt.

Het grootste nieuws was in 1989 echter niet eens die neus of de sedankont, maar de komst van carrosserievariant nummer drie. Een vijfdeurs liftback, zoals de Fransen die bij alle generaties van opvolger Laguna zouden voeren, in plaats van een traditionele sedan.

  • Houd me op de hoogte over de Renault 21
  • Lees meer over classic cars & youngtimers
Renault Renault 21 Facelift Friday Classic Cars & Youngtimers

Lezersreacties (69) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault 21 specificaties
  • Renault 21 occasions
  • Renault 21 video's
Advies en informatie
  • Renault 21 tests
  • Renault 21 gebruikersreviews
  • Renault 21 index
PREMIUM
Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Renault 21 GTX (1992)

    Renault 21 GTX (1992)

    18
    • 14 november 2008
  • Gebruikersreview
    Renault 21 GTS (1993)

    Renault 21 GTS (1993)

    • 30 maart 2006
  • Gebruikersreview
    Renault 21 GTX (1992)

    Renault 21 GTX (1992)

    2
    • 14 februari 2005
  • Gebruikersreview
    Renault 21 Nevada TD (1992)

    Renault 21 Nevada TD (1992)

    • 10 januari 2005
  • Gebruikersreview
    Renault 21 GTS (1992)

    Renault 21 GTS (1992)

    • 12 december 2004
  • Gebruikersreview
    Renault 21 Nevada GTS (1992)

    Renault 21 Nevada GTS (1992)

    2
    • 16 september 2004
  • Gebruikersreview
    Renault 21 GTL (1990)

    Renault 21 GTL (1990)

    • 31 juli 2004
meer reviews
Renault Zoe - 2013 - 187.101 km - Accudegradatie

Renault Zoe - 2013 - 187.101 km - Accudegradatie

59

Halverwege 2020 is de oude Renault Clio van Robert Pennings aan vervanging toe. Bij de school...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    In het wild: Renault 21 Nevada

    In het wild: Renault 21 Nevada

    48
    • 2 juni 2017
  • Nieuws
    In het wild: Renault 21 (1992)

    In het wild: Renault 21 (1992)

    61
    • 31 januari 2016
Merk
Merk
  • Renault Zoe - 2013 - 187.101 km - Accudegradatie

    Renault Zoe - 2013 - 187.101 km - Accudegradatie

    59
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar... een occasion voor gezin met twee jonge kinderen

    Op zoek naar... een occasion voor gezin...

    53
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Renault-topman over Euro 7: 'Ik zie extremisme en mis gezond verstand'

    Renault-topman over Euro 7: 'Ik zie extremisme...

    233
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Renault Scénic Vision: klaar voor 2024

    Renault Scénic Vision: klaar voor 2024

    107
    • 19 mei 2022
  • Renault Scénic Vision – Eerste Kennismaking

    Renault Scénic Vision – Eerste Kennismaking

    43
    • 19 mei 2022
  • Achtergrond
    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber Gezocht

    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber...

    27
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische AvtoVaz

    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische...

    51
    • 16 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden