‘Regering Japan wilde fusie Renault-Nissan voorkomen’

Nissan moet Nissan blijven

Nissan NV300 Van

De Japanse overheid zou de nodige moeite hebben gedaan om een fusie tussen Renault en Nissan te voorkomen. Hoge overheidsfunctionarissen zouden achter de schermen hebben gevochten voor de onafhankelijkheid van het Japanse merk.

De tegenstander in dat gevecht is natuurlijk voormalig CEO Carlos Ghosn. Die in november opgepakte topman zag de alliantie Renault-Nissan het liefst samensmelten tot één autobouwer, die vervolgens andere autobouwers zou moeten gaan opslokken.

Bloomberg zegt e-mails in handen te hebben waaruit blijkt dat de Japanse overheid zich actief met deze plannen heeft bemoeid. De Japanners zouden hebben gevreesd voor scheve verhoudingen waarin Nissan helemaal afhankelijk zou zijn van z’n Franse partner. Het feit dat de Franse overheid naar goed Frans gebruik de grootste aandeelhouder van Renault is, speelt daarin naar verluidt ook een rol.

De Japanse regering zit met deze angsten in principe op één lijn met het management van Nissan, dat zich wel vaker van een terughoudende kant heeft laten zien als het gaat om fusieplannen. Kort na de arrestatie van Ghosn liet het merk bijvoorbeeld al weten een meer gelijkwaardige relatie te willen. Tegelijkertijd zijn er volgens Bloomberg ook mails waarin topmanagers van Nissan de angsten van de politiek proberen te temperen.

Renaults nieuwe bestuursvoorzitter Jean-Dominique Senard lijkt minder agressief op een verdere samensmelting aan te sturen dan z’n  voorganger. Senard wil de angsten van de Japanse regering naar verluidt wegnemen en op zoek gaan naar een goede balans tussen beide merken.

PRIVATE LEASE Nissan

Lezersreacties (37) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.