Regels zitten 'slim laden' auto's in de weg
Hogere kosten vooral knelpunt
Uit onderzoek in opdracht van de gemeente Utrecht blijkt dat consumenten daardoor wel twee keer nadenken voordat ze meedoen met dergelijke duurzame initiatieven. Bij slim laden worden de auto's vooral opgeladen wanneer het stroomaanbod hoog is. Dat kan bij een hardere wind of veel zon, waardoor er voldoende energie van zon- en windparken voorradig is. Ook worden auto's juist niet opgeladen op piekmomenten, zoals in de vroege morgen. Een ander punt van slim laden is dat de auto tijdens die piek juist als accu voor huishoudens wordt gebruikt.
Het leveren van stroom aan het netwerk gaat echter gepaard met kosten. Daardoor betalen consumenten mogelijk dubbele belasting. Ook zijn laadpalen met een hoge capaciteit, die nodig zijn voor slim laden, kostbaar. Om die reden worden op openbare plekken laadpalen met een lage capaciteit geïnstalleerd. Die kosten moeten omlaag.
De partijen, die overigens ook de steun hebben van de grote steden en andere overheden, wijzen erop dat steeds meer elektrische auto's op de weg rijden, waarmee ook de vraag naar stroom zal stijgen. Door auto's als opslag te gebruiken, kunnen kosten voor de aanleg van energienetwerken op termijn omlaag. De accu van een elektrische auto kan momenteel al genoeg energie opslaan om een gemiddeld huishouden een week lang van stroom te voorzien.