Redactie Raadt Aan: muscle car... of toch niet?

Dodge Challenger RRA
Dodge Challenger RRADodge Challenger RRARedactie Raadt Aan: Audi S5 Redactie Raadt Aan: Audi S5 Redactie Raadt Aan: Audi S5 BMW 335i Coupé High Executive IndividualBMW 335i Coupé High Executive IndividualBMW 335i Coupé High Executive IndividualChevrolet Camaro 1967 Redactie Raadt AanChevrolet Camaro 1967 Redactie Raadt AanChevrolet Camaro 1967 Redactie Raadt Aan
Met de onthulling van de nieuwe Chevrolet Camaro (morgen) in het achterhoofd was er natuurlijk maar één thema voor de Redactie Raadt Aan mogelijk: de Amerikaanse muscle car! Of toch liever iets verstandigers uit Europa?

Wanneer je heb over muscle cars hebt, zijn er eigenlijk maar drie serieuze opties: de Chevrolet Camaro, Dodge Challenger en Ford Mustang, die auto die het segment der pony/muscle cars in 1964 eigenhandig 'uitvond'. Maar er zijn natuurlijk ook alternatieven uit Japan of Europa. Deze week gaan we een rondje shoppen, met de volgende mogelijkheden/beperkingen:

Type auto: coupé met vier zitplaatsen, ponycar of verstandig alternatief
Prijsklasse: tussen 20 en 30.000 euro
Bouwjaar: maakt niet uit
Type motor: zes- of achtcilinder benzinemotor
Kilometerstand: maakt niet uit

Lars Krijgsman
Merk en model: Dodge Challenger 3.5 V6 SE LUXE
Bouwjaar: 2008
Kilometerstand: 155.000
Vraagprijs: 24.950 euro
Vermogen: 253 pk
Verbruik: 11.2 l/100 km
Mrb: 267 euro per kwartaal (Noord-Holland)

Wat is het: De heerlijk lompe Dodge Challenger, een auto die er oneindig gemeen uitziet, loodzwaar is en in dit geval ook nog eens is voorzien van de basismotor: een 3,5-liter V6 met 250 pk en 339 Nm koppel. Hij is voorzien van wat Mopar-onderdelen en is Dark Titanium gespoten. Deze V6 heeft SRT8- en SRT10-broers die krachtiger maar direct nóg zwaarder zijn.
Waarom deze: Misschien wel een van de minst verfijnde coupés die je kopen kunt, maar in dit geval gooien we even alle ratio overboord. Denk je aan een Camaro-tegenhanger, dan kom je bij de Mustang of Challenger uit, eigenlijk de enige échte moderne pony-muscle-cars, al is modern een relatief begrip. De Challenger is voor mij veruit de leukste van het stel. Voor verfijning moet je bij de Audi en BMW van m'n collega's zijn, of aankloppen bij Nissan of Infiniti. Voor een écht Camaro-alternatief stap je in deze ruim 1.700 kilo wegende bonk staal. Stoer, lomp en in deze sinistere kleurstelling worden bij elke verkeerscontrole je belastinggegevens doorgenemen. Hoort er allemaal bij.
Minpuntjes: Dat zijn er stiekem best wat. Hij gorgelt benzine en met z'n onbehouwen gedrag hoopt-ie je bij elke bocht rechtuit schuivend danwel compleet dwars om een boom te vouwen. Bij het horen van de woorden 'dynamiek' en 'afwerking' kijkt hij je vragend aan. Ach, in het geval van muscle-cars heeft de funfactor toch altijd de grootste rol gespeeld.


Stéphan Vermeulen
Merk en model: Audi S5 Coupé
Bouwjaar: 2008
Kilometerstand: 81.850
Vraagprijs: 29.890 euro
Vermogen: 354 pk
Verbruik: 12,1 l/100 km
Mrb: 224 - 255 euro per kwartaal

Wat is het: Een erg mooie, dikke coupé met een atmosferische achtpitter! En dat laatste maakt hem in het huidige downsizetijdperk extra speciaal, want bedenk wel dat de S5 Cabrio en Coupe het moesten stellen met een lousy V6 compressor.
Waarom deze: Een keurig exemplaar dat bij een officiele dealer staat, met niet al te veel kilometers en dan is het ook nog eens een versie met handbak! Hij is qua kleur niet al te opvallend, er zitten nette wielen onder, en dat gaan we natuurlijk zo houden, ook al zal menig 'carwrapboer' heel wat A5- en S5-rijders tot zijn klantenkring kunnen rekenen. De kilometerstand is netjes en hij heeft een volledig Nederlandse historie. Kortom, deze auto heeft alles wat de liefhebber zoekt.
Minpuntjes: Nou ja, bijna alles dan. Want voor de lichtvoetigheid en pure dynamiek moet je natuurlijk de 335i Coupe van collega Inia hebben. Echt supersnel voelt de S5 niet aan. Ik heb destijds de persintroductie gedaan en daarbij maakte de A5 3.0 TDI in de heuvels van de Italiaanse regio Emilia Romagna op mij meer indruk. Maar ik kan natuurlijk moeilijk met een diesel komen aanzetten als het over een muscle car of een alternatief daarvoor gaat.

Alexander Inia
Merk en model:
BMW 335i Coupé High Executive
Bouwjaar: 2008
Kilometerstand: 82.000
Vraagprijs: 27.950 euro
Vermogen: 306 pk
Verbruik: 9,2 l/100 km
Mrb: 202 - 230 euro per kwartaal

Wat is het: Als een M3 net wat te heftig was, dan was dit anno 2008 de snelste 3-serie Coupé die je kon kopen. Onder de kap ligt een 3,0-liter zes-in-lijn met twee turbo's, goed voor 306 pk. Dit exemplaar heeft een automatische transmissie, er zijn ook exemplaren met handbak.
Waarom deze: Om te beginnen: ik ben niet zo'n enorme fan van Amerikaanse auto's, dus ik ging eigenlijk al snel op zoek naar een alternatief uit Europa. De BMW 3-serie Coupé is wat mij betreft sowieso één van de mooiste auto's uit z'n tijd, en dit exemplaar is al helemaal een pareltje. De auto heeft een exclusief 'Individual' exterieur, een M-pakket, chic leer binnenin... En dan is er natuurlijk ook nog die heerlijke zes-in-lijn die duizenden zalige kilometers garandeert voor de gelukkige nieuwe eigenaar. Wat wil een mens nog meer?
Minpuntjes: De Audi S5 van Stéphan heeft een heerlijke V8 onder de kap en stiekem is dat natuurlijk ook wel aanlokkelijk. En hoe goed deze BMW ook is (het is een auto die ik absoluut zou overwegen als ik het geld zou hebben), het iets meer zakelijke karakter zal de echte fans van American muscle wellicht afschrikken.

Michiel Willebrands
Merk en model:Chevrolet Camaro Coupe
Bouwjaar: 1967
Kilometerstand: onbekend
Vraagprijs: 21.950 euro
Vermogen: 296 pk
Verbruik: n.b. lekker belangrijk ook
Mrb: wegenbelastingvrij!

Wat is het: Een Camaro natuurlijk! Dat was toch de hele insteek van dit verhaal, of niet soms? En dan uiteraard eentje van de eerste generatie, toch wel de mooiste van allemaal. Onder de kap van deze 67-er, die sinds 2013 in Nederland rondrijdt, een 5,7-liter V8 van bijna 300 pk, gekoppeld aan een tweetraps (!) automaat. Een enorm blok maar nog lang niet de grootste die GM leverde in hun antwoord op de Mustang; je had namelijk ook nog een V8 met 6,5 of 7,0 liter inhoud.
Waarom deze: Omdat de auto volgens de aanbieder 'matching numbers' - heeft en-ie er zo op het oog erg netjes uitziet. Gave kleurencombi ook. Bovendien is er recentelijk het een en ander aan vernieuwd. De prijs is in vergelijking met andere eerste generatie-Camaro's erg scherp. Ook fijn: je rijdt wegenbelastingvrij rond.
Minpuntjes: Die scherpe prijs heeft misschien een (onderhuidse?) reden maar daarvoor zul je eens langs moeten gaan bij de aanbieder. De kilometerstand is onbekend, da's jammer. Ook jammer is dat er wordt geadverteerd met een '327 motor'; 327 cubic inch is 5,4 liter terwijl dit volgens de papieren een 5,7-liter (350 cu in) V8 is. Slordig. Verder waren de zwarte strepen voor zover ik weet voorbehouden aan de Z28-versie en op dit exemplaar zijn ze – hoewel ze zeker niet misstaan - dus niet origineel.

Wie heeft de leukste auto gekozen? Laat het weten met een reactie en vergeet niet te stemmen via de poll in de rechterkolom!

Lezersreacties (93)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.