AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Redactie Raadt Aan: eerbetoon aan Erik Carlsson

Redactie Raadt Aan: een sportieve Saab

Saab 99 Turbo 2
Saab 99 Turbo 2
Saab 99 Turbo 2
Saab 9-5 2.3 Turbo Aero Estate Carlsson
Saab 9-5 2.3 Turbo Aero Estate Carlsson
Saab 9-5 2.3 Turbo Aero Estate Carlsson
Saab 900 Turbo 16S GT Redactie Raadt Aan
Saab 900 Turbo 16S GT Redactie Raadt Aan
Saab 900 Turbo 16S GT Redactie Raadt Aan
Saab 9-3 Estate 2.8 V6 Aero
Saab 9-3 Estate 2.8 V6 Aero
Saab 9-3 Estate 2.8 V6 Aero
Saab 9000 CS Aero Redactie Raadt Aan
Saab 9000 CS Aero Redactie Raadt Aan
Saab 9000 CS Aero Redactie Raadt Aan
Het thema voor de Redactie Raadt Aan is deze week een no-brainer: we gaan op zoek naar een sportieve Saab als eerbetoon aan Mister Saab: Erik Carlsson.

Aangezien Erik Carlsson veel successen in de rallysport behaalde, gaan we niet simpelweg op zoek naar zomaar een Saab, maar specifiek naar sportieve versies. Het budget is 6.000 tot 12.000 euro.

Voor deze editie hebben we een special guest: Mister Zweden Gert Wegman, Saab- en Volvo-bezitter.

Gert Wegman
Merk en model:Saab 99 Turbo 2
Bouwjaar: 1979
Kilometerstand: 18.583
Vraagprijs: 10.950 euro
Vermogen: 145 pk
Verbruik: 7,8 l/100 km
Mrb: 137-156 euro per jaar (kwarttarief)
Wat is het: Een origineel Nederlandse 99 Turbo met een bijna maagdelijke km-stand. Een tweedeurs in de kleur acaciagroen, voorzien van de beroemde Inca-wielen, en met een eveneens knalgroen interieur. Destijds gold dit als een beul van een auto. Ook naar moderne maatstaven rijdt-ie nog lekker vlot, zij het dat-ie wel behept is met een ouderwets turbogat.
Waarom deze: De eerste en de laatste van een tijdperk; de 99 was de eerste turbo-Saab en tevens het laatste model waarmee het merk serieus rally's reed. In Saabs rally-afscheidsjaar 1979 won Stig Blomqvist - toch een soort leerling van Erik Carlsson - er de Zweedse Winterrally mee. Dat was tevens de eerste keer dat een auto met turbomotor zegevierde in een WRC-rally. Hoewel de Saab 900 een grotere cultstatus heeft, rijdt de 99 eigenlijk leuker. Hij is compacter, stijver en lichtvoetiger. In deze uitvoering en in deze kleurencombinatie is het natuurlijk een ultiem product van zijn tijd.
Minpuntjes: Stevige prijs, maar ja, 99's Turbo die zo mooi zijn als deze worden behoorlijk zeldzaam. Roestgevoelig, en sommige onderdelen beginnen schaars te worden. Je moet er dus zuinig mee omspringen en hem 's winters echt binnen zetten!

Alexander Inia
Merk en model:Saab 9-5 2.3 Turbo Aero Estate Carlsson
Bouwjaar: 2004
Kilometerstand: 181.883 km
Vraagprijs: 8.950 euro
Vermogen: 250 pk
Verbruik: 9,0 l/100 km
Mrb: 201-209 euro per jaar
Wat is het: Helemaal boven aan de Saab-voedselketen troffen we in 2004 deze 9-5 2.3 Turbo Aero aan. Voorzien van alle luxe en met 250 pk op de voorwielen. Met een sprint naar 100 km/h in 7,3 seconden en een top van 245 km/h ook anno 2015 nog rap zat.
Waarom deze: Dit is tenminste een beetje een nieuwe auto, ik ben niet zo van die oude Saabs. Ook heb je veel snuisterijen aan boord en heerlijke stoelen, zodat je zo fris als een hoentje uitstapt na een lange vakantierit. Nog niet overtuigd? Kijk naar de naam van deze auto: een beter eerbetoon aan Mister Saab is niet denkbaar.
Minpuntjes: Er zijn helaas auto's die beter met 250 pk om kunnen gaan dan deze 9-5. Verder is-ie redelijk zwaar, dus je betaalt vrij veel wegenbelasting.

Stéphan Vermeulen
Merk en model:Saab 900 Turbo 16S GT
Bouwjaar: 1993
Kilometerstand: 0
Vraagprijs: 10.450 euro
Vermogen: 185 pk
Verbruik: 10,1 l/100 km
Mrb: 158-180 euro per kwartaal

Wat is het: De laatste echte Saab! De 900 Classic brengt bij liefhebbers van het merk veel teweeg. En dit is echt één van de allerlaatste Saabs van de Classic-serie, in een lekkere dikke versie met 185 pk. Want dat was begin jaren negentig best veel.
Waarom deze: De Turbo 16S is origineel in Nederland geleverd, en volgens de aanbieder gerestaureerd. Vandaar dat er waarschijnlijk 0 kilometer staat bij de kilometerstand. Het is een plaatje hoor, met die twotone kleursamenstelling en die mooie donkere wielen. Zo'n heerlijk blazende Saab-vierpitter, het cockpitgevoel door dat dashboard, het knusse interieur (je zit lekker dicht op de voorruit) ... Zo hoort Saab rijden te zijn.
Minpuntjes: Naar huidige maatstaven is hij niet echt snel. Van 0 naar 100 in 8,7 seconden, pfff, dat haal je nu al met een dik gemotoriseerde C-segmentdiesel. Maar ach, deze klassieker biedt bakken beleving.

Lars Krijgsman
Merk en model:Saab 9-3 Sport Estate 2.8 Turbo V6 Aero
Bouwjaar: 2006
Kilometerstand: 214.785
Vraagprijs: 9.950 euro
Vermogen: 250 pk
Verbruik: 10,4 l/100 km
Mrb: 201-229 euro per kwartaal

Wat is het: Een knalrode pre-facelift - en dus mooiere - 9-3 Sport Estate uit 2006 met een 2,8 liter grote geblazen V6 in die fraai geboetseerde neus. Het blok stampt er 250 pk uit, waarmee deze - voor een station zeer geslaagd vormgegeven - Zweed in nog geen 7 tellen naar de 100 km/h schiet. Bovendien is hij afgeladen met extraatjes. Van een regensensor tot stoelverwarming en van xenon tot een navigatiesysteem, cruisecontrol en parkeersensoren.
Waarom deze: Bijna was een blauwe 9000 CS Aero met 244 pk mijn keuze geweest, maar een prijs van rond de 10 mille voor een auto uit de eerste helft van de jaren negentig - gecombineerd met een vrij hoge kilometerstand - was me iets te gortig. Deze 9-3 Sport Estate is knalrood en z'n allergrootste kwaliteit is wat mij betreft dat interieur. Deze uitvoering met lichtgekleurd leer is in mijn ogen een plaatje. Bovendien is het geluid van een V6 iets om voor te tekenen. Al met al snel, praktisch en zeer fraai uitgevoerd.
Minpuntjes: Het grootste minpunt van deze 9-3 is déze 9-3. Een exemplaar dat een jaartje jonger is, 100.000 kilometer minder heeft gelopen en ook nog eens iets goedkoper is. Toch loop ik als een mak hondje achter de rode jas en het leer van mijn uiteindelijke keuze aan.

Michiel Willebrands
Merk en model: Saab 9000 CS Aero
Bouwjaar: 1995
Kilometerstand: 286.056
Vraagprijs: 5.750 euro
Vermogen: 224 pk
Verbruik: 10,0 l/100 km
Mrb: 180-205 euro per kwartaal

Wat is het: De snelste 9000 die je halverwege de jaren 90 kon krijgen. De Aero heeft een 2,3-liter viercilinder met high-pressureturbo, goed voor een vermogen van 224 pk en een koppel van 342 Nm. Daarmee spurt je in minder dan 7 seconden (6,9 om precies te zijn) naar de 100 km/h en kun je doorstomen tot 240 km/h. Geen cijfers om steil van achterover te slaan, maar voor Saab-begrippen – en eigenlijk ook wel in algemene zin - destijds behoorlijk indrukwekkend. Je herkent de Aero aan z'n bodykit en achterspoiler, maar de grootste attractie (ahum) zijn natuurlijk die typische driespaakswielen, al had de Turbo die ook. Maar toch: hoe nineties had je het willen hebben?
Waarom deze: Hij staat te koop bij een Saab-specialist en dat is natuurlijk altijd een pre. Buiten dat staat-ie er gewoon patent bij. Netjes in de lak, een mooi interieur en alles erop en eraan, van leren bekleding tot airco en cruisecontrol.
Minpuntjes: De kilometerstand is aan de hoge kant en het is jammer dat de vorige eigenaar een nogal opzichtig navigatiescherm boven op het dashboard heeft gemonteerd. Of is het een schermpje van de dvd-speler? Wat doet anders dat houdertje met die afstandsbediening daar? Hoe dan ook: ik zou prima zonder kunnen.

Welke redacteur heeft de beste keuze gemaakt? Laat het weten met een reactie hieronder en vergeet niet te stemmen via de poll in de rechterkolom!

Lezersreacties (55)

Reageren