Reclame-commissie verbiedt reclame over rijbereik Opel Ampera-e

Onvoldoende duidelijk

Opel Ampera-e

Opel Nederland mag in zijn reclame-uitingen voor de volledig elektrische Opel Ampera-e niet meer claimen dat het voertuig dankzij een "zorgeloze actieradius" van Amsterdam naar Maastricht en weer terug kan rijden. Dat heeft de Reclame Code Commissie (RCC) besloten.

Een inwoner van Lelystad was in december naar de RCC gestapt na teleurstelling over het rijbereik in de praktijk van zijn Opel, waarvoor hij afgelopen december een koopovereenkomst had gesloten. Tijdens de mondelinge behandeling van de zaak verwees de bestuurder naar de videoreportage van NU.nl, waarin de proef op de som werd genomen: een rit op één acculading vanuit Amsterdam naar Maastricht en weer terug. Dat laatste bleek niet mogelijk. De reactie van Opel Nederland op het item was dat de claim is gebaseerd op de via WLTP vastgestelde actieradius van het betreffende model, zijnde 423 kilometer.

Winter

"De betreffende actieradius kan afwijken van dit officiële, praktijkgerichte getal, en varieert naar gelang van onder meer temperatuur, gebruik van elektrisch aangestuurde functies als climatecontrol, rijgedrag van de bestuurder en regeneratie van energie tijdens het rijden. In winterse omstandigheden is de actieradius daarom vaak lager dan het officieel opgegeven bereik. Overigens kan dit bereik bij gunstige omstandigheden ook hoger uitvallen", aldus Opel.

Onvoldoende duidelijk

Volgens de RCC maken de reclame-uitingen van Opel onvoldoende duidelijk dat het rijbereik waarmee wordt geadverteerd, onder gestandaardiseerde omstandigheden is gerealiseerd. Het merk mag daarom niet meer op deze wijze adverteren. Opel Nederland heeft nog tot 5 maart om in beroep te gaan tegen het besluit. Of Opel überhaupt nog met het model gaat adverteren is overigens nog maar de vraag. Het merk stopt met de Ampera-e, die daarom alleen nog uit voorraad leverbaar is.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.