Range extender BMW i3 van motorfiets
BMW heeft voor 2013 de elektrische i3 op de planning staan. Die auto is in eerste instantie helemaal elektrisch, maar er wordt ook gewerkt aan een versie met range extender. Daarbij zorgt een verbrandingsmotor voor prik voor de accu's als die leeg raken.
Als krachtbron voor de i3 zou een motorfietsmotor zin gekozen. BMW's technisch directeur Ulli Kranz heeft dat bevestigd tijdens een interview in Amerika. "We kijken voor die motor verder dan alleen de autotak," aldus het officiële commentaar van BMW Nederland. "Uiteindelijk moet de i-reeks zorgen voor de mobiliteit van de toekomst, daar zouden dus best een synergie tussen auto's en motorfietsen uit kunnen voortkomen."
Als het zo ver komt, is de meest aanwezen kandidaat de 798 cc tweecilinder met een vermogen van 75 pk. Dat is een lijnmotor die wordt geproduceerd bij Magna Steyr in Oostenrijk. De productie van de i3 start aan het einde van 2013 in de BMW-vestiging in Leipzig.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

EV's inzetten om stroomnet te ontlasten: Rotterdam is positief

Waarom de BMW i3 wegbereider was voor elektrische BMW's en andere EV's

Accudegradatie - BMW i3 REX (2016)

Achteruitkijkspiegel - ‘BMW i3 moet cult-EV worden’

BMW neemt afscheid van i3 met 'Homerun Edition'

BMW i3 - Occasion aankoopadvies
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (41) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.