RAM zit Chevrolet op de hielen in VS

Strijd in de top van Amerikaanse verkooplijsten

Ram 1500 Tradesman

De definitieve Amerikaanse verkoopcijfers zijn nog niet binnen, maar het is al wel duidelijk dat zich een hevige strijd aftekent in het razend populaire segment van de full-size pick-up-trucks. FCA-merk RAM zit daarbij het Chevrolet van General Motors op de hielen, al zijn daar kanttekeningen bij te plaatsen.

Al jaren wordt de voertuigverkoop in de VS gedomineerd door de pick-ups van Ford, Chevrolet en General Motors. Wie daaraan twijfelt, hoeft de verkoopcijfers van vorig jaar er maar bij te pakken. Pas op plaats vier komen reguliere auto’s om de hoek kijken. De overmacht van de lichte ‘trucks’ is gigantisch.

Daarbij is er al jaren sprake van een vaste verdeling tussen de Amerikaanse merken. Ford is oppermachtig met z’n F-serie, waar behalve de bekende F-150 ook de zwaardere F-250 en F-350 onder vallen. Chevrolet staat op twee met de Silverado. Plaats drie is steevast voor FCA’s Amerikaanse bedrijfswagendivisie RAM, die z’n pick-ups als 1500, 2500 en 3500 aanbiedt.

De positie van de twee laatstgenoemden is echter de laatste tijd wat onzekerder geworden. Persbureau Reuters meldt dat RAM in het vierde kwartaal van 2018 Chevrolet op de hielen zat. Beide merken verkochten zo’n 161.000 ‘trucks’.

GMC

RAM heeft net een nieuwe pick-up gelanceerd en die valt in de smaak bij het Amerikaanse publiek. De tweede plaats was nadrukkelijk het doel en kopers worden onder meer verleid met veel moderne technologie. De nieuwe Silverado is al gepresenteerd, maar moet nog deze maand bij de Amerikaanse dealers verschijnen, dus het is de vraag hoe lang RAM z’n inhaalslag vol weet te houden. Bovendien blijkt de volgorde weer als vanouds wanneer we de boel op concernniveau bekijken. Behalve Chevrolet heeft General Motors namelijk ook GMC in z’n gelederen. Dat merk verkoopt de Silverado als Sierra en als je de verkopen van beide modellen bij elkaar optelt, komt RAM ineens niet meer in de buurt.

Groei voor FCA

In totaal hebben de drie Amerikaanse automakers 620.206 full-size pick-ups verkocht in het vierde kwartaal van 2018. Ford noteert een marktaandeel van 37,1 procent, General Motors volgt dankzij z’n twee merken op de voet met 36,8 procent en FCA moet alsnog genoegen nemen met 26 procent. Fiat-Chrysler is echter wel de enige die groei heeft genoteerd in dat kwartaal. Een jaar eerder ging Ford er nog met 40 procent van de taart vandoor, kreeg GM 38,8 procent en moest FCA het met 21,2 procent doen.

Dat er zoveel te doen is om die taart, is niet zo gek, want behalve razend populair zijn de pick-ups ook bijzonder lucratief voor hun makers. Zeker nu Amerikaanse kopers steeds vaker opteren voor dure, rijk uitgeruste varianten van hun trucks, is de marge op dit soort voertuigen enorm.

Lezersreacties (17) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.