RAM 1500 met 'spaardieseltje'

Dodge Ram
Niemand kan meer zeggen dat Amerikanen niet bezig zijn met brandstofverbruik: Dodge's bedrijfswagendivisie RAM komt namelijk met de 1500 Diesel, een heus 'spaardieseltje'.

En nee, het gaat hier niet om een 1,5 liter groot/klein viercilinderblokje. De 1500 Diesel is de oliegestookte versie van het model 1500, de lichtste versie van de pick-up. De motor past goed bij de auto: het gaat om een 3,0-liter grote zescilinder turbodiesel met 240 pk die afkomstig is van VM Motori, het Italiaanse bedrijf dat ook voor Europese versies van Chryslers en Jeeps de oliestokers verzorgde.

Het ligt voor de hand dat de 1500, die de Amerikanen fijntjes als een 'light truck' bestempelen, een stuk zuiniger wordt van dit blok. Waar de veelverkochte V8-versie op de snelweg niet verder komt dan 12,8 liter op 100 kilometer zou de diesel genoegen nemen met maximaal 10,5 liter over dezelfde afstand. Bovendien gaan de V6- en V8-benzinemotoren veel meer verbruiken naarmate de auto zwaarder beladen wordt, een eigenschap waar een diesel veel minder last van heeft.

Hoewel de benzine-V8 een vanzelfsprekendheid lijkt te zijn bij dit soort auto's is het dieselblok volgens het Amerikaanse Carscoops iets waar veel klanten lang om gevraagd hebben. Grotere pick-ups zijn al wel met enorme dieselblokken verkrijgbaar, deze 1500 is met zijn zescilinder een behoorlijk bescheiden optie. Het 'spaarmodel' verschijnt in het eerste kwartaal van 2014 in de Amerikaanse showrooms.

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.