AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
PSA schrapt 2.700 banen
12
Hoe langer hoe meer wordt de crisis voelbaar in autoland. PSA (Peugeot en Citroën) schrapt 2.700 banen om zich te wapenen tegen de moeilijke tijd. Alle ontslagen zijn vrijwillig.
PSA dekt zich in tegen een slechter wordende automarkt. In Europa is de totale autoverkoop met zeventien procent gedaald en voor volgend jaar wordt op z'n minst tien procent minder verkoop verwacht. PSA wil daarom af van 2.700 personeelsleden. Dat gebeurt op vrijwillige basis. Ouderen mogen voortijdig met pensioen, mensen worden gestimuleerd om privé-ondernemingen te stichten en vanuit het bedrijf wordt actief gezocht naar ander werk.
Met name met de verkoop van de grote modellen gaat het slecht bij PSA. In de fabriek in Rennes, waar de grandes routières worden geproduceerd, is de productie met meer dan twintig procent gedaald. Negenhonderd mensen worden overgeplaatst naar fabrieken waar kleinere auto's worden gebouwd zoals Sochaux, Mulhouse, Aulnay en Poissy.
PSA benadrukt dat het voortbestaan van de Rennes-fabriek niet in gevaar is. De C5, die in dit jaar op de markt is gekomen, wordt er gemaakt en aan het einde van 2010 wordt er compleet nieuw model verwacht. Waarschijnlijk is dat de Peugeot 408.
Lees ook
Achtergrond
Hoe Irmscher met een Omega-neus het leven van de Opel Manta wilde rekken
Autotest
Test: Toyota bZ4X (2025) - Rijden met bijgepunte EV die klaar is voor 2026
Achtergrond
Te snelle elektrificatie grootste boosdoener problemen EV's en PHEV's, maar ook ADAS speelt rol
Autotest
Stef kan niet zonder Volvo: zes fraaie klassiekers en voor dagelijks gebruik een XC40
Reportage