'Provinciale opcenten met 40 procent gestegen'
Zuid-Holland en Gelderland aan kop

Het deel van de motorrijtuigenbelasting dat ten goede komt aan de provincie is sinds de eeuwwisseling met gemiddeld 40 procent gestegen, meldt BNR vandaag.
De nieuwszender heeft dat percentage gedestilleerd uit cijfers die het zelf heeft opgevraagd bij de verschillende provincies. In Zuid-Holland en Gelderland bleek de stijging van de opcenten het hardst te zijn gegaan, met respectievelijk 54 en 52 procent over de periode tussen 2000 en nu. In Utrecht steeg dit deel van de mrb het minst hard, namelijk met 18 procent.
De provinciale opcenten zijn het deel van de mrb dat niet alleen ten goede komt aan de provincies, maar waarvan de hoogte ook door de provincies wordt bepaald. Dit zijn volgens BNR de enige vorm van inkomsten waar deze bestuurslaag zelf de regie over heeft. Alleen al dit jaar zouden de provincies bij elkaar 1,6 miljard euro aan opcenten ophalen. Sinds 2000 komt het totaal op 23,5 miljard. Bovendien blijkt dat lang niet al dat geld voor de infrastructuur wordt ingezet, waarvoor het uiteraard wel primair is bedoeld. Dit jaar zou 600 miljoen van de genoemde 1,6 miljard voor andere doelen worden aangewend.
De Range Rover Sport op bovenstaande foto illustreert mooi hoe het verschil tussen de verschillende provincies kan oplopen. Ondanks z’n relatief bescheiden viercilinderdiesel weegt deze SUV 2.060 kg. Een Zuid-Hollandse eigenaar is daarmee veroordeeld tot een wegenbelastingtarief van €641 per kwartaal, terwijl voor dezelfde auto in Noord-Holland maar €602 verschuldigd is. Ook bij alledaagsere auto’s is het verschil goed te zien. De Kia Ceed Sportswagon die deze week in AutoWeek samen met de Peugeot 308 SW wordt getest, kost zijn eigenaar afhankelijk van de provincie tussen de 136 en 152 euro per kwartaal.
Lees ook

Tesla Model Y nieuwe best verkochte auto ter wereld

Volkswagen Golf R 333 Limited Edition is 333 pk sterk feestnummer

In deze gevallen moet je caravan een groene kaart hebben

Smart ForTwo Electric Drive - 2014 - 141.220 km - Accudegradatietest

Hoe moet je je camper verzekeren in een stalling?

Xpeng X9: slimme concurrent voor ID Buzz?
Lezersreacties (18) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.