Private Lease: elektrisch is vaak goedkoper dan benzine
Al bij 15.000 kilometer
Overweeg je een private-leaseauto? Dan sta je waarschijnlijk voor de keuze tussen een auto mét, of een zonder benzinemotor. Reken dat goed uit, want de EV blijkt vaak goedkoper dan het lijkt.
EV’s zijn vaak nog altijd wat prijziger dan een equivalent op benzine, wat vooral opvalt bij modellen die er zowel in elektrische als in niet-elektrische vorm zijn. Dat geldt voor wie een auto wil kopen, maar zien we zeker ook terug in het maandelijkse private-leasebedrag. Neem de Opel Mokka: die kost in elektrische vorm bij 10.000 kilometer en 60 maanden 540 euro per maand, een exemplaar op benzine 457.
Maar daarmee ben je er nog niet. Om te rijden moet je immers ook tanken of laden. Al bij 15.000 kilometer per jaar blijkt de elektrische auto dan in de meeste gevallen in het voordeel, omdat hij simpelweg goedkoper rijdt. Dat scheelt in het geval van de Opel Mokka in dit voorbeeld een verwaarloosbare 42 euro op jaarbasis, maar er zijn auto's waarbij die verschillen groter zijn. Weten hoe groot? Bekijk dan hier hoe de rekensom uitpakt bij 10.000 kilometer én in het geval van de BMW X1 en BMW iX1, de hybride en elektrische Kia Niro, de Mercedes-Benz EQB en GLB en de elektrische en benzineversies van de Opel Corsa, Peugeot 308 en Peugeot 2008.