PRIMEUR! De nieuwe Saab 9-3

Saab 9-3
Dit zijn de eerste foto's en de gegevens van de nieuwe Saab 9-3. Over twee maanden gaan we er voor het eerst mee rijden, dus nu blijft het nog even bij 'droge' informatie.

Dit zijn de eerste foto's en de gegevens van de nieuwe Saab 9-3. Over twee maanden gaan we er voor het eerst mee rijden, dus nu blijft het nog even bij 'droge' informatie.

Tekst Henny Hemmes

Oeps! De foto's van de nieuwe 9-3 liggen op ons bureau en de eerste indruk . . ? Voorzichtig uitgedrukt: een echt GM-product. Van opzij gezien dringt de gelijkenis met de Opel Vectra zich aan je op. Geen wonder, want de maten ontlopen elkaar niet veel: ze staan immers op dezelfde Epsilon 2-bodemplaat. Bij de nieuwe 9-3 is de wielbasis ten opzichte van de oude 71 mm toegenomen tot 2,68 (2,5 cm korter dan de Vectra). De lengte is gelijk gebleven en in de breedte is de nieuwe 9-3 55 mm gegroeid. Van die extra centimeters zullen vooral de achterpassagiers profiteren.
De nieuwe 9-3 wordt door Saab als Sport Sedan gepresenteerd, omdat hij "een coupéachtig silhouet heeft met een vlakke voor- en achterruit en een korte overhang aan beide zijden". Dank zij een gunstige cW-waarde van 0,28 is de neerwaartse druk achter zo groot mogelijk, waardoor de nieuwe Saab bij hoge snelheden stabiel moet blijven. Ook het remvermogen profiteert van de grotere neerwaartse druk.
Tegelijk met de nieuwe 9-3 worden ook drie nieuwe, aluminium turbomotoren geïntroduceerd. Dat zijn de 1.8t met 150 pk, de 2.0t met 175 pk en de 2.0T met 210 pk. Ze hebben een maximum koppel van respectievelijk 240, 265 en 300 Nm bij 2500 tpm.
De 2.2 TiD blijft ongewijzigd met 125 pk leverbaar. De snelste 2-liter moet samen met de nieuwe handgeschakelde zesbak in staat zijn van 0 - 100 km/h te accelereren in 7,5 seconden. Samen met de eveneens nieuwe 5-traps automatische transmissie (met Sensotronic handmatige keuze) doet de 2.0T er anderhalve seconde langer over. De handgeschakelde vijfbak is vernieuwd en blijft leverbaar.
Saab heeft op de 9-3 een nieuwe achterwielophanging met vier onafhankelijke reactiestangen toegepast en de onderste A-armen van de MacPherson veerpoten bevestig aan een met rubber geïsoleerd subframe. Beide constructies moeten zorgen voor een grotere zijdelingse stijfheid (lees: betere wegligging in de bochten) en een betere stabiliteit. Wat betreft het comfort is het onderstel daarmee wat vergevingsgezinder.

Draadloos internetten.
Om aan de wensen van de bestuurder tegemoet te komen, heeft Saab het een aantal functies instelbaar gemaakt. Zoals die van het alarm, de parkeersensoren, de gevoeligheid van de regensensoren en de automatische klimaatregeling.
Door toepassing van glasvezel is het mogelijk een uitgebreid infotainmentsysteem in de 9-3 te leveren.
De 9-3 krijgt de primeur van de eerste auto met geïntegreerde Bleutooth-voorzieningen. De techniek van dit merk maakt draadloze informatieoverdracht mogelijk tussen bij voorbeeld mobiele telefoons, laptops en PDA's (Personal Digital Assistance). Dus draadloos internetten in de nieuwe 9-3 kán.
Het dasboard is tot en met de middenconsole om de bestuurder heen gebogen en het Saab Information Display is in het midden bovenop geplaatst. Daarop is informatie over de radio-instellingen en de satellietnavigatie, en zijn verschillende waarschuwingssignalen te zien.
Qua veiligheid heeft Saab ook vernieuwingen aangebracht. Zo is de tweede generatie actieve hoofdsteunen toegepast. Standaard zijn naast tweetraps airbags voor bestuurder en voorpassagier ook hoofdairbags en zij-airbags.
Half juli gaan we voor het eerst met de nieuwe Saab 9-3 Sport Sedan rijden. We verwachten dat tegen die tijd ook de prijzen bekend zullen zijn. Wij houden 't voor u in de gaten!

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.