Prijs Ford Focus ST (Wagon) bekend

€ 175 per pk

Ford Focus ST
Ford Focus STFord Focus STFord Focus STFord Focus ST WagonFord Focus ST WagonFord Focus ST WagonFord Focus ST Wagon

Zojuist trok Ford het doek van de nieuwe Focus ST Wagon en nu kan AutoWeek als eerste melden wat die nieuwe sportstation moet gaan kosten. Daarbij hebben we ook direct de vanafprijs van de reguliere vijfdeurs Focus ST te pakken.

Na de introductie van een nieuwe generatie Focus kan het aftellen naar de komst van een ST- en RS-versie beginnen. De Focus ST werd medio februari aan de wereld voorgesteld en kreeg vandaag gezelschap van de Focus ST Wagon. Wie de 280 pk en 420 Nm sterke Focus ST als hatchback wil, moet rekenen op een vanafprijs van € 49.100. Voor de Focus ST Wagon vraagt Ford een meerprijs van € 1.000. Bestellen kan per direct, het potente tweetal staat in juli bij de dealers.

Zowel de Focus ST als de Focus ST Wagon heeft een 280 pk en 450 Nm sterke 2,3-liter EcoBoost-vierpitter onder de kap, een machine die zijn volledige koppel tussen 3.000 en 4.000 tpm op de voorwielen loslaat. Met die relatief hoogtoerige krachtcentrale jaagt de Focus ST in minder dan 6 tellen naar een snelheid van 100 km/h. Schakelen gaat in de voor Nederland bestemde versies in alle gevallen met een handgeschakelde zesbak. Een groot voordeel ten opzichte van de vorige generatie Focus ST: deze nieuwe sporters kunnen wél met een trekhaak worden geleverd. Dat heeft natuurlijk onder andere te maken met het feit dat de ST's geen centraal geplaatste uitlaateindstukken meer hebben. Het maximale geremde trekgewicht van 1.600 kilo geldt zowel voor de vijfdeurs Focus ST als voor de ST Wagon. De ST's zijn leverbaar in de reguliere Focus-kleuren, maar zijn daarnaast ook leverbaar in de speciale kleuren Ford Performance Blue en Orange Fury.

Van de vorige generatie Focus had Ford ook een 185 pk sterke ST Diesel op de prijslijst staan. Vandaag is ook van de huidige generatie Focus ST een dieselversie gepresenteerd, maar Ford Nederland bevestigt aan AutoWeek dat die ditmaal niet naar Nederland komt. Daarnaast zet Ford op de internationale prijslijst van de benzineversies een zeventrapsautomaat, maar ook die blijft buiten de Nederlandse landsgrenzen, zo bevestigt de Nederlandse importeur.

Focus ST

De ST valt in diverse rijmodi in te stellen, Slippery/Wet, Normal en Sport. Ford Performance heeft uiteraard de ophanging en de remmerij onder handen genomen en Ford belooft een directere gasrespons. De remmen hebben aan de voorzijde een diameter van 330 mm, achter zijn ze 302 mm groot. Daarnaast is de stuurinrichting 15 procent directer dan die van de reguliere Focus. De dempers aan de voorzijde zijn 20 procent stijver, de exemplaren achter 13 procent stijver. Het elektronische sperdifferentieel is in staat om, indien nodig, het volledige vermogen naar het wiel met de meeste tractie te sturen.

Vanbuiten is de nieuwe Focus ST natuurlijk te herkennen aan zijn heftiger uiterlijk, maar voor écht extreem spoilerwerk zul je moeten wachten op een nieuwe Focus RS. De centraal geplaatste uitlaat van de vorige ST keert niet meer terug. Het voordeel: de Focus ST is nu ook met een trekhaak te krijgen.

Vanbinnen monteert Ford onder andere een nieuw instrumentarium, een exemplaar met meters voor de turbo- en oliedruk en voor de olietemperatuur, informatie die wordt weergegeven op een 4,2 inch digitaal display. Recaro-sportstoelen zijn van de partij, zetels die te bekleden zijn met stof, leer of met een combinatie van stoffen. Andere sfeerverhogende zaken: een afgeplat stuurwiel, ST-logo's, aluminium sportpedalen en aluminium accenten en sierdelen.

 

 

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (39)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.