Praktijkverbruik Chevrolet Spark BiFuel: de Dacia Spring van zijn tijd
100.240 kilometer, 471 keer tanken
De Chevrolet Spark, wie kent hem nog? Het model moet wel een lampje doen branden, want van 2010 tot en met 2014 werden er 16.542 stuks van verkocht. Het is daarmee de populairste Chevrolet van ons land, populairder nog dan zijn voorganger Matiz. Een deel van het succes kan worden verklaard door de lpg-variant Spark BiFuel, die goedkoop rijden wel erg voordelig maakte. Hoe zuinig was die auto?
Inmiddels is lpg in nieuwe auto’s een unicum en kun je alleen bij Dacia nog enkele autogasvarianten vinden. In de jaren dat Chevrolet de Spark BiFuel leverde, waagden nog een paar andere fabrikanten zich aan een dergelijke aandrijving. Onder meer Fiat, Opel, Citroën en – jawel – Landwind leverden een tijdje auto’s die zowel op benzine als op lpg reden. Die doen er nu niet toe, snel terug naar de kleine Chevy!
Lpg-verbruik Chevrolet Spark BiFuel
Van de populaire Spark hielden 25 bestuurders hun verbruik bij in de AutoWeek Verbruiksmonitor. Dat geeft een mooi beeld van het gasverbruik, dat bij deze rijders gezamenlijk 1 op 14,2 (7,1 l/100 km) bedraagt.
Uitschieters zijn er altijd, maar de rijder die 1 op 16,7 (6,0 l/100 km) scoort, doet het het beste. Daarmee is het verbruik zelfs beter dan de fabrieksopgave van 1 op 14,7 (6,8 l/100 km). Helemaal puur is deze waarde niet, want deze rijder reed ook zo nu en dan op benzine. Dat aanvullende benzineverbruik is 1,69 l/100 km. Een ‘pure’ lpg-waarde is 1 op 15,5 (6,5 l/100 km) over een afstand van 122.438 kilometer. Het benzineverbruik bleef hier beperkt tot 1 op 300,3 (0,33 l/100 km).
De ongunstigste verbruikswaarde is 1 op 12,2 (8,3 l/100 km) op lpg, plus een verbruik van 1 op 126,6 (0,79 l/100 km) aan benzine. Het kostte deze rijder zo’n drieënhalf jaar en maar liefst 472 tankbeurten voordat de 100.240 kilometer was afgelegd. Inderdaad, snelle rekenaar, dat is een gemiddelde actieradius van 213 kilometer. In de praktijk is de maximale range op lpg in dit geval zo’n 300 kilometer.
En het benzineverbruik?
Zeventien rijders hebben, naast het gasverbruik, ook het benzineverbruik bijgehouden. Een lpg G3-auto als deze start immers altijd op benzine en schakelt pas over op autogas als de motorregeling dat toestaat. Je hebt dus altijd enig benzineverbruik, zoals je zelfs bij de zuinigste gasrijders hierboven zag. Gemiddeld is het benzineverbruik van ‘onze’ rijders 1 op 51,7 (1,93 l/100 km), maar wie nooit moedwillig benzine rijdt, zal eerder waarden van 1 op 200 (0,5 l/100 km) of beter zien. Als het om eenvoudig en goedkoop autorijden gaat, was deze Chevrolet Spark BiFuel de Dacia Spring van zijn tijd. Ja, ook qua actieradius.