Chevrolet Spark 1.0 LS+ BiFuel (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Spark 1.0 LS+ BiFuel |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 92.500 km |
KM-stand laatst | 225.000 km |
Mijn eerste auto - een half jaar met de Spark
- 117.500 km
Net afgestudeerd en de eerste vaste baan in bezit, werd het tijd om een auto aan te kopen. Voor de aankoop van mijn eerste auto waren de belangrijkste vereisten dat de auto niet al te groot moest zijn, lekker goedkoop in gebruik, wel van de meest basale gemakken voorzien moest zijn (airco, radio met aux ingang etc.), en dat de auto er nog wel een beetje fris uit moest zien.
Met de eerste twee (a 3) eisen zit je bij de Chevrolet Spark bifuel over het algemeen wel goed. De laatste eis was een wat moeilijkere: veel van deze modelletjes zien er toch niet zo charmant uit (i.e. kleine wieldopjes, geen uitdagend frontje of achterkant).
Uiteindelijk kwam ik uit bij een speciale White Edition van de Chevrolet Spark LS+ bifuel. Ik moest er een eind voor reizen, maar in Roermond stond een mooi exemplaar van alle gemakken voorzien. Op cruise-control na zit er alles op: onder andere een mooie weggewerkte uitlaat in een mooi achterkantje, lichtmetalen velgen, parkeersensoren achter, lederen bekleding, 4 elektrische ramen. En dan natuurlijk het belangrijkste voordeel: Rijden op LPG.
Na een fijne proefrit en een onafhankelijke aankoopkeuring bij een andere garage (waaruit bleek dat alles nog erg lang mee kon), heb ik de auto met 95.000 kilometer op de teller aangeschaft.
Op dit moment heeft de auto sinds aankoop een goede 22.000 kilometer gereden en staat er 117.500 kilometer op de teller.
Eigenlijk kan ik tot op heden alleen maar content zijn met de Chevrolet. Met de mooie inrichting van binnen, en dan voornamelijk de lederen bekleding, blijft het elke keer weer een plezier om de auto in te stappen. Qua comfort mis ik eigenlijk nauwelijks iets. Bijna alle luxe is in de auto aanwezig, behalve cruise-control. Tot nu toe rijd ik bijna alleen maar woon-werk ritjes en daguitjes met de auto, maar ik kan me voorstellen dat op vakantie gaan met deze auto hierdoor wel net iets oncomfortabeler kan zijn.
Hoewel de Spark een auto is in het kleine segment, valt de ruimte me zeker niet tegen. Ja, het blijft een kleine auto en geen grote sedan, maar ik heb (met mijn 1.92 lengte) ruim genoeg ruimte. Met 4 grote mannen in de auto is misschien iets krapper, maar ook dit is nog wel te doen. Het is dan wel aan te raden dat de langsten dan voorin gaan zitten.
Hoewel ik er eigenlijk geen last van heb, is het enige kleine minpuntje tot nu toe het feit dat de auto geen racemonster te noemen is. Maarja, dat wist ik natuurlijk al. En je moet wat inleveren om lekker licht en goedkoop te kunnen rijden. Soms is het juist wel leuk, al het vermogen wat er is kan je namelijk altijd gebruiken. En als je echt wilt, en je trekt hem door naar een goede 5000 toeren, dan komt ie best goed vooruit.
En dan het (LPG) verbruik: het valt me echt niet tegen. Vanaf de aanschaf van de auto ben ik, en zeker vanaf het begin van de lente, alleen maar zuiniger gaan rijden. Waar het brandstofgebruik in de winter nog rond 1:14 lag (vond ik al mooi) rijd de auto nu met de hogere temperaturen bijna constant rond 1:16. Dit betekent bijna 400km op een tank van nog geen 15 euro. Kleine side-note daarbij is wel dat ik hoofdzakelijk op 100-wegen rijd. Zodra je 120+ gaat rijden dan stijgt het verbruik stevig. Zo verbruikte ie op een ritje Amsterdam - Leeuwarden - Amsterdam met veel 130 en 140 km/u ongeveer 1:11.
Tot nu toe lijkt de auto zeer betrouwbaar. Ik heb de auto hoofdzakelijk in zelfonderhoud. Zaken zoals LPG-, -lucht en oliefilters en ander klein onderhoud is zelf heel goed te doen. Op termijn (130-140.000km) moet de LPG-installatie een keer afgesteld worden, en zijn de bougies misschien eens aan vervangen toe. Intussen is de APK zonder enig probleem gepasseerd, en heeft er verder ook nog niets het begeven.
Tot nu toe dus een hele positieve ervaring.
I'll keep you posted!
Update: Eerste vakantie met de Spark
- 122.373 km
Vorige week was het zover: de eerste vakantie met de Chevrolet Spark. Samen met mijn vriendin richting Noord-Frankrijk. En met het goede weer betekende dit: lekker veel dagtripjes en veel de airco aan.
Al met al was het vooral een hele goede ervaring. Met (vooral op de heen en terugweg) stevig hoge temperaturen (30 - 36 graden) deed de airco eigenlijk heel goed zijn werk. Eigenlijk heeft de airco nooit harder gestaan dan standje 1 (vd 4). Misschien wel een gevolg van het feit dat de auto wit is, dat moet toch schelen met de zon erop.
Het enige wat wel duidelijk te merken was, en wat ik al wel wist, is dat je met de airco aan duidelijk minder vermogen over hebt. Ook niet zo gek, want met 63pk kan je alle kracht goed gebruiken. Dit betekende zo af en toe eens wat eerder overschakelen naar de 4e versnelling (of zo heel af en toe 3e versnelling) in klimmetjes op snel- en regionale wegen. Zo af en toe hebben we de airco nog eens uitgezet voor die ene minuut dat je die kracht toch wel nodig hebt.
Verder hield de auto het heel goed. Hij liep nog steeds altijd soepel, en heeft in de ruime 2000 gereden kilometers voor zover ik kan opmerken geen olie gebruikt (ik meet nu zelfs hoger, waarschijnlijk gevolg van een heel klein hoogteverschil bij het aanvullen voor vertrek).
Het meest opmerkelijke is nog wel het brandstofverbruik. Waar ik een getal in de buurt van 1 op 12-13 had verwacht kwam het uit op een verbruik van 1 op 15,4. Daar ben ik erg over te spreken.
Grote beurt en onderhoud
- 135.250 km
Voor dat je het weet rijd je, in een ruim jaar, alweer 40.000 km met een auto. De vorige grote beurt vond plaats bij een kleine 110.000 km, dus werd het tijd voor een beurtje én het vervangen van wat onderdelen.
Zo merkte ik in de laatste 5.000km de voor(schijf-)remmen wat slechter gingen werken, en wat geluid begonnen te maken. Ook was het een mooi moment om de voorbanden eens te verhuizen naar de achterkant en vice versa. Dit om te voorkomen dat ik over een half jaar met (relatief) verse banden aan de achterkant en afgesleten voorbanden zou komen te zitten. Daarnaast heb ik me er ook maar aan gewaagd om de bougies eens te vervangen met Bosch Iridium LPG bougies.
Ik had het niet gedacht, maar zou inmiddels bijna zeggen dat ik een beetje handig begin te worden met auto's. Wat zelfonderhoud betreft kan iedereen natuurlijk een auto op een brug zetten, de olie verversen en het oliefilter vervangen, maar op het zelf vervangen van de bougies en remblokken ben ik toch wel trots. Vooral het vervangen van de bougies was een hele klus, aangezien er een enorme hoeveelheid kabels en leidingen over het blok lopen. Voor het vervangen van de bougies moest dan ook van alles losgekoppeld en weggehaald worden. Zelfs luchtinlaat en gaskabel moesten hiervoor losgehaald worden.
Uiteindelijk ben ik blij dat ik de bougies heb vervangen, aangezien er een stel hele oude, wit-gecorrodeerde bougies uit bleken te komen. Volgens onze behulpzame klus-buurman (en automonteur) zou het wel eens goed kunnen dat deze er al ruim meer dan 50.000km of wel meer in hebben gezeten. Waar ik eerlijk gezegd niet veel last had van schokken met rijden op LPG merk ik nu het verschil wel degelijk. Zo hikt de motor nooit meer bij het geven van veel gas na een periode van constant weinig gas geven, en houdt de motor ook totaal niet meer in rond de 3000 toeren. De moeite en het geld van de bougies (+/- 40 euro) dus dubbel en dwars waard.
De kwestie van de remmen was echter toch wel een bijzondere. Waar ik dacht dat ik inmiddels bijna op de remklauwen zelf aan het remmen was, bleken de remblokken nog minimaal 50% van hun functionele dikte te hebben. Ook de schijf was met 19 mm (van de 20) nog ruim dik genoeg. Toch hebben we besloten de blokken maar te vervangen en een goede kwak kopervet aan de klauwkant te gooien tegen eventueel piepen. Het resultaat was er wel naar: geen geluid/getril en gedoe meer met het remmen.
Helemaal fris en bijgewerkt staat de APK op 1 februari gepland. Ik verwacht hier geen bijzonderheden, en vertrouw erop dat het bakkie het nu weer zonder gedoe zal redden tot 160.000 km.
Ik verbaas me nog steeds over de lage gebruikskosten van deze auto. Het brandstofverbruik hangt zelfs in de (milde) winter nog op ruim 15 kilometer op een liter LPG. Met 57 cent per liter, en 14 euro voor een volle tank kan ik dus niet klagen. Het onderhoud kost tot nu toe ongeveer 200 tot 300 euro per jaar. Nauwelijks iets dus. Dat vooral door het zelfonderhoud.
Nog steeds ben ik dus erg content over de witte Spark. Het enige wat je af en toe mist is wat meer vermogen. Zo moest ik na een weekje Lanzarote in een krachtige Seat Leon met 120pk en een 6-bak toch wel weer een beetje wennen. Maar de komende tijd wil ik echt nog niet van deze auto af. Zolang ik een auto nodig heb zal ik deze met plezier blijven rijden.
2 jaar zonder gedoe
- 160.600 km
Met een ruime 160.000 kilometer op de teller na een ruime twee jaar werd het weer eens tijd om deze review aan te vullen. Met bijna 35.000km per jaar wordt de Chevrolet lekker veel gebruikt. En mijn ervaring met de afgelopen jaren is toch voornamelijk erg positief. Op het reguliere onderhoud na houdt de Spark zich namelijk erg goed.
Waar het met een goede 130.000km tijd was voor iets groter onderhoud met nieuwe bougies en remblokken, zijn in de afgelopen 30.000 kilometers op wat filters en olie na geen noemenswaardige zaken vervangen. Zo is ook de APK in februari 2019 volledig zonder problemen doorlopen.
Dat betekent echter niet dat deze periode volledig zonder bijzonderheden verlopen is. Zo bleek de auto na de vorige beurt olie te zijn gaan lekken. Waar ik in eerste instantie erg bang was dat dit kwam van essentiële onderdelen zoals bijvoorbeeld een krukaskering, bleek dit het resultaat te zijn van een slecht functionerende sluitring van de carterplug. Dit is met wat steviger aandraaien in eerste instantie grotendeels opgelost, waarna met het vervangen van de olie bij 153.000km een nieuwe sluitring de problemen volledig verhielp. Gelukkig liep dit dus af met een sisser.
Verder was de Spark in deze zomer helaas ook het slachtoffer van vandalisme, waarbij de achterruit het moest vergelden. Heel frustrerend, maar niet onoverkomelijk. Met een tweedehands achterruit voor 200 euro, en een vochtvreter voor de regen, was ook dit probleem weer verholpen. Ook de aanlopende trommelremmen achter zijn met een goede reinigingsbeurt weer keurig draaiend gemaakt.
Hoewel het zeker nog niet nijpend is, is het binnenkort wel tijd voor zaken als nieuwe banden (nog ruim boven de norm, maar niet meer conform all-season) en het nalopen van bougiekabels en gasverstuiver. Dit laatste in verband met af en toe lichtelijk 'hikken' van de auto met neutrale toeren, en lichtelijk inhouden bij 3000 toeren na langere tijd lagere toeren rijden.
Al met al kan ik de volledige periode met de Chevrolet Spark samenvatten met de volgende termen: Betrouwbaar, comfortabel, goedkoop (in brandstof én onderhoud) en praktisch. Hoewel ik de auto sinds kort niet meer dagelijks gebruik voor mijn werk, gebruik ik hem nog steeds met veel plezier. Voorlopig zal ie dan ook niet de deur uitgaan.
3 jaar Spark - Eerste defect
- 179.500 km
Bijna 3 jaar rijd ik nu in de Chevy. Drie jaren supergoedkoop rijden in een voor mij zeer betrouwbare auto, en ik ben er nog lang niet moe van. Op het moment dat ik de auto kocht dacht ik deze na 2 jaar en 60-70.000 kilometer wel weer van de hand te doen om door te stromen naar een jonger/ minder-bereden exemplaar. Echter zou ik nu niet weten wat voor auto ik liever zou willen hebben dan de Spark. Ook dan zou ik weer op zoek gaan naar een fabrieks-uit LPG-auto, maar die zijn zeer gelimiteerd beschikbaar en hebben vaak niet zo'n goede reputatie als de Spark.
De afgelopen periode heb ik, tot een week of 4 geleden, afgelegd zonder een enkel probleem. Alles in de auto doet het nog, zowel motorisch als electronisch geen problemen. Rijdt nog steeds gemiddeld een mooie 1 op 15,5/16, en dus supergoedkoop te rijden. De APK slaagde weer met vlag en wimpel, waarbij op te merken is dat de auto ook na zoveel jaren en kilometers nog bijna volledig roestvrij en daarnaast kurkdroog van de onderkant is. Mooie prestatie met een auto die altijd buiten staat. Daarnaast bijna 90.000 kilometer gereden op de banden die er bij mijn aankoop al onder zaten, terwijl deze volgens de keurmeester ook nog een hele tijd mee kunnen. Weinig slijtage ondanks de zachtere compound van de all-season banden.
Ook was het afgelopen zomer de eerste keer dat ik de Spark de bergen (Italiaanse Alpen) in meenam. Met de 68pk (65 op LPG) is het natuurlijk geen krachtige bergen-beklimmer, maar eigenlijk viel het me alleszins mee. Met de Spark is het in de bergen juist heel leuk rijden. Met een leuke wegligging en het doortrekken tot een 5500 toeren kom je nog best goed vooruit. Je kan in ieder geval niet zeggen dat je niet alles eruit kan halen. Ook het verbruik bleef ondanks de bergen zeer beperkt. Een 1 op 15,4 op de de 3000 km van de vakantie viel mij zeker niet tegen.
4 Weken geleden liep ik echter tegen het eerste defect aan. Ik merkte dat de auto, voornamelijk op de snelweg, een stuk slechter 'rolde' dan ik gewend was. Bij thuiskomst was het duidelijk wat het euvel was: een aanlopende rechter-voorrem. De klauw bleef hangen, hetgeen een enorme hitte veroorzaakte bij de velg. De volgende dag begon de auto op de snelweg zelfs zo enorm te trillen dat ingrijpen dus met spoed nodig was.
Met advies van mede-Spark rijders heb ik eerst zelf de auto op de brug gezet om, naast het uitvoeren van een reguliere grote beurt (schijven, blokken, filters, olie) te kijken naar de geleidepennen van de remklauw.
Helaas bleek dit het probleem niet te zijn, en bleef het probleem, wel in iets minder mate bestaan. Vervolgens gaf de garage in Amsterdam aan dat er vanalles niet klopte aan het remsysteem: De remklauw, remleiding en hoofdremcylinder defect. Kostenplaatje voor vervangen (direct 2 remklauwen) zou 6- tot 700 euro gaan kosten. Gezien het vage verhaal besloot ik een second opinion te laten doen bij een mij aangeraden garage in Mijdrecht. En ben ik blij dat ik dat heb gedaan. Met een remklauw-revisie en nieuwe remleiding, voor de totale kosten van 125 euro, reed ik een middag later volledig probleemloos richting huis.
Zowel een ervaring, als een betrouwbare garage rijker. Wat mij betreft nog vele kilometers voor de boeg.
Bijna twee ton met de Spark - nog niet moe
- 190.000 km
Inmiddels staat de kilometerstand op een fractie na op 190.000 kilometers. Dit betekent bijna een ton gereden met de Spark, waarbij ik op moet merken dat het nog steeds erg prettig rijden is met de auto. 100.000 kilometers zonder bijzondere gebreken en met erg veel plezier. Sinds twee maanden woon ik op fietsafstand van werk, dus wordt de auto nog een stukje minder gebruikt.
Afgelopen 7 maanden zijn door deze verhuizing en door de corona-maatregelen niet zoveel kilometers gereden. Wel is er nog sprake geweest van een klein defect: Een platte voorband, gelukkig liep deze voor het huis op de stoep leeg. Tijd voor een nieuwe set voorbanden dus, en ook hierbij is de beperkte maat van de band weer een financieel voordeel: Voor 150 euro had ik twee prachtige Hankook all-season banden én montage op locatie. Achterbanden hadden nog wat meer profiel en slijten niet zo snel, dus die niet laten vervangen.
Met een ton gereden wordt het tijd voor een kleine opsomming van plus en minpunten:
+ Brandstofverbruik: Inmiddels over deze 3,5 jaar gemiddeld 1 op 15,6 km LPG verbruik. Hiermee bijzonder zuinig. Ook benzinegebruik voor starten en opwarmen is zeer gelimiteerd.
+ Bijzonder 'ruim' voor een kleine en lichte (minder dan 950 kg klasse) auto: 2 racefietsen en 2 personen vervoeren gaat bijvoorbeeld prima!
+ Nog steeds een leuk uitgerust en redelijk uitziend bakkie. Parkeersensoren, voor en achter elektrische ramen, lederen bekleding en stuurwielbediening audio zijn bijvoorbeeld erg prettig
+ Tot op heden erg betrouwbaar: Geen enkel elektronisch gebrek gehad en maar een enkel technisch probleem (eigenlijk regulier onderhouds-gerelateerd)
+ Materialen en banden zijn erg goedkoop te vinden.
- Langzaam met optrekken, maar hier wen je aan. Gewoon niet bang zijn om wanneer nodig lekker veel toeren te maken.
- Op LPG zo af en toe lichtelijk hikkerig lopen. Maar goed te verhelpen met simpel LPG-onderhoud.
Voorlopig zal ik de spark nog met plezier behouden en daarbij ook zelf onderhouden. Zoals ik de afgelopen 3 jaar heb gedaan, blijft de Spark ook te huren via Snappcar. Op deze manier is het rijden van de auto leuk én betaalbaar, en kan ik hier nog mensen mee blij maken ook.
Vele relatief onbezorgde kilometers
- 210.000 km
En ook met 210.000 km op de teller is de Spark nog een trouwe reisgenoot waarmee ik nog met veel plezier rijd. In deze tijden van duurdere benzine is het - hoewel LPG ook nauwelijks onder een euro te verkrijgen is - erg prettig om op LPG te rijden. Met 1 op 16 in de zomer kan het niet goedkoper. Daarnaast lijkt de auto nog steeds erg betrouwbaar, met bijzonder weinig onderhoudskosten. Ik heb het voor de grap eens uitgerekend, en dit kwam net op 1 cent per afgelegde kilometer. Wel was het dit voorjaar voor het eerst in 4,5 jaar zo ver: de eerste (echte) reparatie.
Zo viel in april dit jaar ineens de stuurbekrachtiging weg op de snelweg. Dit bleek uiteindelijk het gevolg te zijn van een vastgelopen aircopomp die hierdoor de multiriem vernietigde met als gevolg geen stuurbekrachtiging meer. Na een korte check was duidelijk dat enkel de airco en stuurbekrachtiging zonder aandrijving zaten, wat betekende dat ik de auto richting huis kon rijden. In afwachting van de reparatie bij de garage heb ik zelf even een nieuwe multiriem op gelegd en de airco ontkoppeld om te voorkomen dat dit opnieuw zou gebeuren. Zo kon ik in ieder geval weer veilig met stuurbekrachtiging rijden.
Het was al wel duidelijk dat repareren niet al te goedkoop zou worden, maar met 630 euro all in met een klein remmenbeurtje (voornamelijk remvloeistof wissel), viel het allemaal nog wel mee. Het hielp hierbij wel dat ik voor 220 euro een mooie aftermarket pomp op de kop kon tikken.
Wat mij betreft gaat de auto nog heel wat jaren mee, en heb ik er vertrouwen in dat 300 tot 350.000 kilometer prima te doen moet zijn. Op een vastgelopen trommelrem (klaar met een half uurtje werk) na was de keurmeester ook unaniem positief: die ziet er fris uit voor z'n kilometerstand.
Nog steeds erg betrouwbaar
- 225.000 km
Inmiddels heeft de Spark meer dan 225.000 kilometer op de teller staan. Sinds de vorige update onder andere een lange autovakantie naar Italië met de auto gereden. Ook rijdt mijn vriendin sinds juli eigenlijk meer in de auto dan ik, waar zij haar dagelijkse woon-werkverkeer (75km retour) met de auto rijdt.
Zowel tijdens het rijden als op de brug in de halfjaarlijkse controle- en onderhoudsbeurten toont de Chevrolet aan nog steeds zeer betrouwbaar te zijn. Ondanks de ruime 2 ton op de klok blijft het enkel bij de kleine onderhoudsdingen (remblokje hier, setje goede all season-banden eronder - die hadden er ongeveer 120.000 km, waarvan 40% op de de vooras, op zitten - filtertjes, olie etc.) en zien- en voelen alle essentiële onderdelen nog erg goed.
Ook tijdens onze vakantie deed de Spark het heerlijk. Hoewel het vermogen natuurlijk niet overhoudt - en je dus niet bang moet zijn om bergopwaards af en toe lekker wat toeren te trekken - rijdt het nog steeds erg lekker. De nieuwe aircopomp bewees zich overigens erg nuttig. Dit vertaalde zich trouwens niet tot hoge gebruikswaarden. Het gemiddelde over een ruime 3.500km bleef namelijk ongeveer 1 liter gas op 15 kilometer.
Hebben we dan helemaal niets te klagen in deze periode? We moeten wel ons best doen om problemen te vinden. Ja, trillen doet de vooras/ het stuur al enige tijd zodra je boven de 120 'echte' km per uur komt. We zullen eens kijken of met een wielwissel (voor naar achter en vice-versa) en nieuw balanceren dit eruit te halen valt. Daarnaast ook enige tijd last gehad van stapsgewijze 'weerstand' in het gaspedaal, wat steeds irritanter werd. Je kan dan alleen gas geven in 'stapjes' wat vooral het rijden met constante snelheid op de snelweg wat vervelender maakte. Kort onderzoek wees uiteindelijk de gasklep aan, die vervuild bleek te zijn. Dit kon ik echter in 20 minuten zonder volledige demontage schoonmaken, waarna het probleem weer is verdwenen.
Conclusie: We gaan lekker door! Alles loopt prima, verse airco en bandjes zitten erop dus wij verwachten met af en toe wat klein onderhoud geen problemen te hebben met het aangaan van de 3- en misschien zelfs wel 4 of meer ton. En goedkoop natuurlijk, 17,50 per tank voor gemiddeld 375 kilometer (1 op 15,5), dat is een lachertje. Even geleden wel gestopt met de verbruiksmonitor, dat is met het huidige gezamenlijke gebruik iets te veel gedoe.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Chevrolet Spark 1.0 BiFuel - 2011 – 354.933 km - Klokje Rond

Chevrolet Spark 1.0 LS BiFuel (2013)

Rij-impressie Detroit: Chevrolet Spark EV

Test: Mitsubishi Space Star - Opel Agila - Chevrolet Spark

Test: Chevrolet Spart 1.0 LS BiFuel - Nissan Pixo 1.0 Acenta
