Chevrolet Spark 1.0 LE BiFuel (2011) #2

autoreview

Chevrolet Spark 1.0 LE BiFuel (2011)
Chevrolet Spark 1.0 LE BiFuel (2011)Chevrolet Spark 1.0 LE BiFuel (2011)Chevrolet Spark 1.0 LE BiFuel (2011)Chevrolet Spark 1.0 LE BiFuel (2011)Chevrolet Spark 1.0 LE BiFuel (2011)Chevrolet Spark 1.0 LE BiFuel (2011)Chevrolet Spark 1.0 LE BiFuel (2011)

Signalement

UitvoeringSpark 1.0 LE BiFuel
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf97.000 km
KM-stand laatst120.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De blauwe vonk

  • 97.000 km

Toen ze net uitkwamen hebben we gereden met de 1.2 LTZ, ik vond het toen tegenvallen, maximale koppel pas bij 4800 toeren per minuut, en de 81pk kwam pas los bij 6800 toeren!! nee dat ging het toen niet worden, verder zag het er guitig uit, leuk aangekleed voor weinig geld, we gingen toen voor een Fiat Punto diesel, was iets duurder in aanschaf, maar het scheelde toen een hoop geld per maand (wegenbelasting vrij) dat was toen...

Sinds dat de mijn rode Punto Evo stuk ging heb ik een beetje lopen kwakkelen met auto's, ik wou met een nog lager budget gaan rijden dan met de Daihatsu Cuore, kan dat dan? ja..

Wat krijg je ervoor?
Eh... nou dat valt in mijn ogen (kan niet voor een ander beslissen) best mee, dat het niet snel is dat weten we nu allemaal wel, maar je komt aardig uit de voeten met de auto, nu heb ik in 1 maand zo'n 3500 km gereden en het blokje komt los, ik ben de 2e eigenaar, de eerste is niet zo zuinig geweest op de lak en interieur, maar het is wel goed onderhouden op technisch gebied.

Het is een LE uitvoering , geen afstandbediening in de sleutel, wel op de deuren, maar voor ongeveer €30 kan je daar aankomen, en met een paar uur zit dat er wel in.
Geen klokje, dus heb ik voor €35 een LS dashboardje gekocht op de sloop, die zat er met een half uurtje in en nu heb ik gewoon alles, op de buiten temperatuurmeter na, maar die kan achteraf er ook gewoon in, dat komt later.
Airco is present. net zoals de 5 hoofdsteunen en een 60/40 achterbank.
Een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, USB aansluiting, en Aux waar mijn telefoon aangesloten zit, dus hop carkit.
Verlichting in de midden console (asbak/flessenhouder) er zitten 5 flessenhouders in!, dus ja vind het aardig compleet vergeleken met een Alto/C1/107/Aygo/Cuore van hetzelfde bouwjaar in dezelfde prijsklasse.
Afsluitbaar dashboard kastje.
Oh enne stuur is niet verstelbaar.

Hoe rijd het?
Hele korte versnellingen
Stuurt erg direct met de 155/80-13 bandjes, of heb je dit ook met de iets bredere versies?
Best een goede wegligging
Hangt niet over in bochten, maar je glijd wel van je stoel af.
Zuinig ongeveer 390km op een volle gastank 1 op 16,9 in de warme maanden dat is trouwens pas 1x gelukt, daarna 1 op 14, 9 en bijna 1 op 16, ik rij rustig.
Goede remmen, maar wel rijdgeluiden vanuit de wielkasten, het motortje is wel stil, bij stationair draaien hoor je niets, echter niet bij 130km/h dat draait het meer dan 4000 toeren, dus max 120km/h dan doe je ook iets langer met de LPG tank.

Wind gevoelig?
Ja, hij wil best een stapje opzij doen met de hoge koets

Onderhoud
Ja daar kan ik nog niets van zeggen, bij 105.000 km mag het weer verwend worden.
Om de 15.000 km nieuwe filters/bougies en olie uiteraard
Ondanks de distributieketting, moet deze volgens het boekje toch vervangen worden bij 250.000 km

Voor ongeveer €217 per maand rijd ik 2945 km ver, probeer dat maar eens met een benzine/diesel auto!

Pimpen,,, ughe ughe

  • 106.000 km

Tja saaie auto, rammelt een beetje maar meer dan dat? nee....
Om de 2 dagen tanken dat is ongeveer 350 km, dat houd ik bij via de dagteller, want die 4 lampjes op het dashboard moet je niet vertrouwen, die leiden echt een eigen leven.
In het begin was het billen knijpen, zou ik het halen? maar in de andere reviews staat duidelijk rijd op den dagteller.

Als ik met de standaard wieltjes over klinkerwegen reed, dan ging ook het stuur heen en weer??? ondanks vol profiel van de oude banden, heb ik bij velgenland.nl een paar 14 inch 5J velgen gekocht en daarop 175/65 M&S banden op laten zetten, het rijd iets minder nerveus, minder toeren en de snelheidsmeter geeft op 1km/u na, de GPS snelheid aan, en op de klinkerwegen geen wiebelend stuur meer.. het verbruik is niet veranderd.

Centrale deurvergrendeling op afstandsbediening, ja dat zat er niet in, en als je dit nu eenmaal gewend bent, dan wil je niet meer zonder.
Dus vol vertrouwen naar de plaatselijke autoshop AST , "doe maar zo'n inbouw kit!!" ja hoor kan maare... wat voor auto is het meneer? oh een Chevy Spark LE, die heeft maar 4 motoren in de deuren ipv 5, kostenbesparend bouwen heet dat, in de linker voorportier zit geen CV motor, maar die stuurt alles wel aan, dus met de sleutel gaan wel alle deuren open, maar als je de kit erin bouwt gaan er maar 3 deuren open inclusief achterklep, maar de bestuurdersdeur blijft op slot, dus daar kwam ook een motortje in, 1 dag later zat het spul erin.

Nu wil ik de auto laten chippen, maar of dat nu wel zin heeft betwijfel ik, een ongeblazen motor met 65pk zou dan opeens 81 papieren peekaas krijgen? een rustigere loop en een lager verbruik, ook de newtonmeters gaat dan over de 100nm, ik vraag mij af of dit echt gaat werken?

Iemand ervaring mee?

Woei

  • 115.000 km

Wind kracht 8! nou veel plezier ermee, de auto doet op de snelweg rare dingen, bij een windvlaag gaat het bijna 2 rijbanen gebruiken, je zou denken dat ik of bezopen ben, of met de telefoon bezig zou zijn, ik gebruik de 2.5 of 3.5 meter brede rijbaan volledig, het geeft je een gevoel van... Let it stop!!.
Inhalen met tegenwind is ook niet iets wat mijn favoriete bezigheid is, het liefs blijf ik gewoon achter een auto zitten, bij een vracht wagen hanteer ik een afstand van 50 meter of meer, je wordt min of meer door elkaar geschud.
Is inhalen niet mogelijk? jawel als het motorje 4000 toeren of meer draait dan gaat het wel, dan is er zelfs 93nm beschikbaar, daar onder is er niemand thuis.
Kan het erger qua wind? ja koop een Daihatsu Cuore / Sirion 2 met een 1 liter motor en dan is het helemaal feest.
Doe mij maar windkracht 4, dan is er tenminste normaal mee te rijden, mits je niet gaat inhalen dan

Doei Spark

  • 120.000 km

En Doei...
Eh.. dat ging wel heel erg makkelijk?

Ik werd gek van het tanken, natuurlijk is het goedkoop, op het moment van schrijven zelfs €0.54 per liter! voor €12 heb je 24 liter en kan je mits je niet harder rijd dan 110km/h 350 kilometer ver komen.
Echter ik draai onregelmatige diensten, en met LPG tanken moet de pomp altijd bemand zijn, en ja ik stond wel eens voor een gesloten benzinepomp, dus dan maar weer op benzine verder.

Auto start altijd, en ik moet zeggen behalve olie bijvullen (ja dat moest) 1 liter per 5000 km, heb ik er qua onderhoud weinig aan gedaan.

Ik kon bij Flevomobiel weer een goede prijs voor de auto krijgen, ze zagen dat er wel het een en ander aan gedaan was:
-Achterbumper vastgezet, oude eigenaar was niet zo zuinig erop geweest
-Andere velgen
-Luxe dasboard
-Centrale deurvergrendeling
-Nieuwe rechter buitenspiegel
-Nieuwe speakers achterin, geluid bleef eh.. kl..te
-Oh ik had er een subwoofer ingebouwd, de kofferbak gebruikte ik toch niet

ik en mijn vrouw reden even proef met een Renault Clio, die kwam in de buurt van mijn opgeblazen Punto eco diesel, de Clio rijd toch een paar klassen beter dan de Spark, dus hebben we die ingeruild.
De Spark rijd inmiddels alweer rond, ze zijn toch wel gewild
Happy trails spark....

3,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    1
  • Comfort
    3
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens