Chevrolet Spark 1.0 LS BiFuel (2011)

autoreview

Chevrolet Spark 1.0 LS BiFuel (2011)

Signalement

UitvoeringSpark 1.0 LS BiFuel
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf91.000 km
KM-stand laatst150.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Chevrolet Spark 1.0 LS BiFuel (2011)

  • 130.000 km

De Chevrolet Spark 1.0 LS BiFuel in 2016 gekocht met als voornaamste reden: voordelig autorijden.

De Chevrolet Spark 1.0 LS BiFuel uit 2011 had bij de aanschaf circa 91.000 kilometer op de teller staan. De auto heb ik nu iets langer dan 12 maanden in mijn bezit, en sindsdien is er 39.000 kilometer mee gereden.

Comfort
Qua comfort biedt de auto meer dan genoeg aan. Zaken zoals elektrisch verstelbare buitenspiegels, elektrische ramen, airco, radio met USB- en AUX-aansluiting en bedieningstoetsen aan het stuur voor de radio zijn standaard aanwezig met de LS-uitvoering. De bestuurdersstoel zit aardig comfortabel, een rit van 1 à 2 uur is prima te doen. De enige opties die ik persoonlijk mis zijn een middenarmsteun en cruise control, maar dit kan je natuurlijk in laten bouwen. Achterin zijn drie gordels aanwezig, echter is de achterbank met twee personen al aardig opgevuld. De ruimte in de kofferbak is overigens vrij beperkt, maar voldoende voor dagelijks gebruik. Bij het tanken van LPG moet telkens handmatig een verloopnippel worden aangedraaid, als je dit een paar keer hebt gedaan is dit slechts secondewerk.

Prestaties
Het vermogen van de benzinemotor is 68 pk, en als op LPG wordt gereden is het vermogen 65 pk. In de praktijk is het gemis van deze 3 pk's nauwelijks tot niet merkbaar. Zowel in de bebouwde als buiten de bebouwde gaat de auto prima met het overige verkeer mee. Alleen het invoegen op de snelweg en het inhalen gaat vrij moeizaam. Invoegen op de snelweg gaat vaak met maar 80-85 km/u door het beperkt vermogen. Om met deze auto vanuit stilstand naar 100 km/u te gaan ben je zeker 15 seconde onderweg, maar als je eenmaal de juiste snelheid hebt bereikt op de snelweg is het allemaal goed te doen.

Betrouwbaarheid
Over de betrouwbaarheid van de auto ben ik erg positief. Motorisch heb ik tot nu toe geen problemen gehad. Voordat ik de auto ging kopen had ik hier en daar al gelezen dat de bougies en eventueel bougieskabels vaker moesten worden vervangen (bougies ongeveer om de 45.000 kilometer) in verband met het rijden op LPG en dat de verlichting snel stuk kon gaan. Bij ongeveer 110.000 kilometer begon de auto te schokken/stotteren als in een laag toerental (1.500-2.000 toeren) op LPG werd gereden. Bij het rijden op benzine was dit probleem er niet. Vervolgens zijn bij een universele garage alleen de bougies vervangen, en het probleem was gelijk verholpen. De verlichting was ook een klein issue, in de afgelopen 12 maanden is 1 keer het licht aan de voorkant (aan één kant) en een keer aan de achterkant (ook aan één kant) stuk gegaan. Daarnaast komt er ook een niet-storend, maar wel merkbaar krakend geluid uit de achterkant van de auto als over een hobbelige weg wordt gereden of een weg bestaande uit 'kinderkoppen'. Op verschillende fora gelezen dat dit waarschijnlijk komt door de droge rubbers van de schokdempers en/of stabilisatorstang. Zelf heb ik hier verder niks aan gedaan.

Gebruikskosten
Wederom kan ik hier alleen maar positief over zijn. Ondanks de LPG-tank weegt de auto maar 929 kilogram. De motorrijtuigenbelasting is hierdoor slechts circa € 30,- per maand. De LPG-tank heeft een inhoud van 25 liter, maar na het volledig leegrijden past hier ongeveer 23 liter in. Met een LPG-prijs van € 0,60/liter heb je al een volle tank voor een kleine € 14,-. Het verbruik op LPG is circa 1:12-1:13. De auto start overigens altijd op benzine, hierdoor moet ook om de zoveel tijd benzine worden getankt.

Voor de APK-keuring moesten ook de banden worden vervangen, het formaat van de banden zijn in mijn geval 155/70/14. De kosten voor het vervangen hiervan valt hierdoor heel mee (€ 160,- voor een set Hankook banden). De kosten voor het laten vervangen van de bougies waren ongeveer € 120,-. Al met al ben ik heel tevreden over de gebruikskosten van de Spark.

Update na 20000 km - Juli '18

  • 150.000 km

Als eerste auto ben ik er nog steeds heel tevreden mee, mede door de lage verbruikskosten. Voor zowel korte als langere afstanden (100-200 km) is de Spark een fijne auto. Dit jaar tot nu toe minder kilometers (20.000 km in 9 maanden) gereden met de Spark dan het afgelopen jaar (39.000 km in 12 maanden).

Hier en daar wel wat issues, maar gelukkig geen grote: startproblemen en weer schokken/haperen als in een laag toerental op gas wordt gereden.

Startproblemen
Een maand geleden begon de Spark startproblemen te krijgen. Als op gas wordt gereden, moet 2-3 seconde lang de sleutel in het contact aangedraaid blijven om de motor te kunnen starten. Ik dacht eerst dat dit aan de accu lag, dus deze heb ik laten vervangen voor een nieuwe. Het startprobleem bleef echter aanhouden.

Op een forum gelezen dat het startprobleem wordt veroorzaakt door een lekke gasverdamper. Degene die het bericht op het forum heeft geplaatst, had het zelfde probleem. Na het monteren van een nieuwe gasverdamper was het startprobleem bij hem/haar opgelost.

Zelf ervaar ik het startprobleem niet als heel hinderlijk, maar ik ga het op termijn wel laten repareren voor het geval dit voor meerdere problemen kan zorgen.

Schokken/haperen in een laag toerental
De Spark begon ook 2-3 maanden geleden weer met schokken als in een laag toerental (+/- 1.500 toeren) in versnelling 3 of 4 werd gereden op gas. Vorig jaar zijn de bougies nog vervangen, waardoor dit probleem gelijk werd verholpen, maar helaas is het probleem weer terug.

Mijn vermoeden is dat dit komt door de huidige bougies. Op een forum gelezen dat je voor de Spark 'iridium bougies' moet monteren, omdat deze zeer geschikt zijn voor motoren die op lpg rijden. Deze bougies zijn duurder dan reguliere bougies, maar hebben qua kilometers een veel langere levensduur.

Het schokken is iets wat je kunt voorkomen door tijdig terug te schakelen, maar de bougies vervangen is natuurlijk de juiste oplossing. Wellicht dat ik dit tegelijkertijd laat doen bij het vervangen van de gasverdamper.

APK-keuring
De Spark is recentelijk naar de garage gebracht voor de APK. Voor de keuring is het lampje vervangen van een remlicht (lampjes blijven een zwak punt) en vervolgens is de Spark zonder problemen gekeurd.

Als reparatieadviespunt kreeg ik echter wel 'RA2 - vloeistoflekkage' mee, wat (na even te hebben gegoogled) betekent dat de Spark last heeft van een overmatig olielekkage. Dit heeft voor nu geen directe gevolgen, maar op termijn kan dit wel voor problemen zorgen.

Binnenkort ga ik maar eens contact opnemen met de garage om te vragen wat moet worden gedaan om de lekkage te stoppen.

Conclusie
De Spark is nog steeds een betrouwbare en fijne auto, waarmee je op basis van de maandelijkse kosten relatief voordelig kan rijden. Voorlopig blijf ik hier nog zeker in rijden.

Houd er wel rekening mee dat bepaalde gasgerelateerde onderdelen onderhoudsgevoeliger is.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens