Porsche onthult 718 Cayman GT4 Clubsport

Aftellen naar zescilinder non-Clubsport GT4

Porsche 718 Cayman GT5 Clubsport
Porsche 718 Cayman GT5 ClubsportPorsche 718 Cayman GT5 ClubsportPorsche 718 Cayman GT5 ClubsportPorsche 718 Cayman GT5 ClubsportPorsche 718 Cayman GT5 ClubsportPorsche 718 Cayman GT5 ClubsportPorsche 718 Cayman GT5 ClubsportPorsche 718 Cayman GT5 ClubsportPorsche 718 Cayman GT5 ClubsportPorsche 718 Cayman GT5 ClubsportPorsche 718 Cayman GT5 Clubsport

Porsche breidt het leveringsgamma van de 718 Cayman verder uit met de GT4 Clubsport. Ondertussen wachten we nog op de 'reguliere' GT4.

In 2016 gaf Porsche zowel z'n Boxster als Cayman een update en dat had niet alleen als gevolg dat het tweetal voortaan de toevoeging '718' kreeg, maar ook dat de basisversies hun zescilinders moesten inwisselen voor viercilinders. De afgelopen tijd heeft Porsche het 718 Cayman- en Boxster-gamma uitgebreid met onder andere de GTS en de T. Vandaag is daar een raceversie: de GT4 Clubsport.

Vóór de bijpuntsessie die zo'n 2,5 jaar geleden plaatsvond, had Porsche de Boxster Spyder en Cayman GT4 op de menukaart staan, allebei extra krachtige en sportieve versies. Destijds werd enige tijd na de onthulling van de Cayman GT4 een op die versie gebaseerde raceversie gepresenteerd: de GT4 Clubsport. Nu draait Porsche die planning om. Het merk schuift de GT4 Clubsport namelijk al naar voren voordat er een 'reguliere' GT4 is.

Het grootste nieuws van deze GT4 Clubsport is toch wel dat deze versie wél een zescilinder boxermotor krijgt en dat betekent natuurlijk dat ook de voor de openbare weg bestemde GT4 straks een zespitter krijgt. Een opluchting voor veel kandidaat-kopers. De zescilinder is in deze GT4 Clubsport 3,8 liter groot en levert 425 pk, 40 pk meer dan het exemplaar in de vorige GT4 Clubsport. Schakelen gaat middels een zestraps PDK-automaat met dubbele koppeling; ook de vorige GT4 Clubsport had een PDK-bak. Een sperdifferentieel bemoeit zich met de wijze waarop het vermogen de achterwielen bereikt. De voorwielophanging is afkomstig van de 911 GT3 Cup, ook een raceversie. De Cayman GT4 Clubsport legt 1.320 kilo in de schaal, heeft een rolkooi, racestoelen met zespuntsgordels en natuurlijk een behoorlijk gestript interieur. Een extra potent remsysteem moet de circuitauto weer fatsoenlijk tot bedaren kunnen brengen.

Porsche levert de Cayman GT4 Clubsport in twee smaken: als Trackday en als Competition. De eerste heeft een vaste afstelling van de schokdempers en is voorzien van uitschakelbare ABS, ESC en tractiecontrole. Airco is aanwezig, hetzelfde geldt voor een vluchtluik in het dak, een brandblusser en een speciale brandstoftank met een inhoud van 80 liter. Het prijskaartje: € 134.000 exclusief belastingen.

De Competition heeft instelbare dempers en beschikt over een brandstoftank met een inhoud van 115 liter. Daarnaast is de rembalans naar voren of naar achteren te verstellen. De Competition heeft bovendien ingebouwde pneumatische krikken, een uit de 911 GT3 R afkomstig, uitneembaar racestuur en een automatische blusinstallatie. Zijn prijs: € 157.000 exclusief belastingen.

Opvallend weetje: de Cayman GT4 Clubsport is de eerste in serie geproduceerde racewagen waarbij zowel de portieren als de achtervleugel is vervaardigd uit een composietmateriaal dat versterkt is met natuurlijke vezels, zoals vlas en hennep.

Lezersreacties (11) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.