Dit is de Porsche 718 Cayman
Blue Monday
Een mooie start van de nieuwe week. Nadat we eerder al kennis hadden mogen maken met de vernieuwde Porsche Boxster, gaat vandaag het doek van de 718 Cayman. En die is smurfblauw. Wat nou 'blue monday'? Zoals we ook bij de Boxster al zagen is het grootste nieuws de motor, die twee cilinders heeft ingeleverd. Maar wat gebleven is, is de boxermotor. Hij is er in twee smaken, een tweeliter met 300 pk en een 2,5-liter met 350 pk en de kenner ziet dan meteen dezelfde cijfers als bij de Boxster. Dat lijkt logisch, maar is het niet. Voorheen had de Cayman net tien pk meer dan de Boxster, zodat de instapper 275 en de S 325 pk bood. Beide uitvoeringen hebben dus 25 pk meer ten opzichte van de uitlopende Cayman, ondanks de aanzienlijk compactere motoren.
Het sleutelwoord is turbo, waarbij de S een turbocompressor met variabele geometrie heeft. Dat zagen we bij Porsche eerder alleen in de 911 Turbo. Het betekent voor beide versies fors meer koppel, mat name in lager toerenbereik. De tweeliter levert maximaal 380 Nm, wat bereikt wordt bij 1.950 en doorgaat tot 4.500 tpm. De S piekt al bij 1.900 tpm met 420 Nm en dat neemt pas weer af bij 4.500 tpm. In de praktijk betekent dit dat de Cayman in 4,7 seconden naar de 100 km/h sprint en een top heeft van 275 km/h. De Cayman S doet dat in 4,2 seconden en topt bij 285 km/h. Deze cijfers gelden overigens voor de PDK, de automaat met dubbele koppeling.
Al zijn de aandrijflijnen dan identiek, het onderstel van de Cayman is ten opzichte van de Boxster nog wat scherper afgesteld. Zowel de veren als de stabilisatoren zijn harder en ook de schokdempers zijn aangepast. De besturing is tien procent directer en op de achterwielen zijn bredere banden gemonteerd, waardoor het stuur- en bochtengevoel nog beter moet worden dan in de Boxster. De remmen van de gewone Cayman zijn overgenomen uit de vorige Cayman S, terwijl de nieuwe Cayman S de remklauwen van de 911 Carrera heeft, gecombineerd met 6 mm dikkere schijven.
Aan de buitenkant zijn de vernieuwingen een stuk minder ingrijpend. Aan de voorkant zijn de koplampen en dagrijverlichting herzien, terwijl de luchtinlaten een stuk groter zijn. Aan de achterkant zien we nieuwe lichtunits en een brede, zwarte strip daartussenin die de auto breder moet doen lijken. Vanbinnen zijn het bovenste deel van het dashboard en de luchtroostertjes nieuw en datzelfde geldt voor het stuur. De connectiviteit is verbeterd en PCM, Porsche Communication Management, is voortaan standaard.
Voor het eerst is de Cayman goedkoper dan de Boxster, net zoals bij de 911. Met zesversnellingsbak handgeschakeld kost hij € 65.700, de PDK € 66.295. De Cayman S kost handgeschakeld € 84.368, met PDK € 80.900. Deze zomer wordt de 718 Cayman bij de Nederlandse dealers verwacht.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen