Porsche 718 Boxster T en Cayman T losgebroken

Minder met meer

Porsche 718 T Cayman Boxster
Porsche 718 T Cayman BoxsterPorsche 718 T Cayman BoxsterPorsche 718 T Cayman BoxsterPorsche 718 T Cayman BoxsterPorsche 718 T Cayman BoxsterPorsche 718 T Cayman BoxsterPorsche 718 T Cayman BoxsterPorsche 718 T Cayman BoxsterPorsche 718 T Cayman BoxsterPorsche 718 T Cayman BoxsterPorsche 718 Cayman T en Boxster T

De Porsche 718 Boxster en Cayman worden in lang niet zoveel versies verkocht als de 911, maar dat wil niet zeggen dat het bij de reguliere versies en de S- en GTS-versies blijft. Porsche breidt de 718-familie namelijk uit met de 718 T Boxster en Cayman!

Porsche wist de eindeloze lijst versies waarin het de uitgaande generatie 911 levert vorig jaar uit te breiden met de 911 T, een op de reguliere 911 Carrera gebaseerde versie die minder kilo's meezeult en direct het sportonderstel van de Carrera S onder zich heeft. Porsche voorziet nu de 718 Boxster en 718 Cayman van dezelfde historisch verantwoorde T(ouring)-receptuur.

Net als bij de 911 Carrera T de 'basismotor' van de 911 heeft, beschikt het 718 T-duo over de bekende 300 pk en 380 Nm sterke geblazen 2.0 viercilinder die ook in de reguliere 718 Boxster en 718 Cayman ligt. Vooralsnog levert Porsche momenteel alleen nog een PDK-bak in de 718, maar dat ligt bij deze 718 T anders. Standaard levert Porsche namelijk een handgeschakelde zesbak. De PDK-bak met dubbele koppeling is optioneel leverbaar.

Natuurlijk is de 718 T meer dan een basis-718 met een handbak. Porsche geeft de nieuwe variant het PASM-sportonderstel waarmee de bodemvrijheid met 2 centimeter afneemt. De schakelwegen van de handbak zijn korter en Porsche levert standaard het Sport Chrono-pakket mee. Meer technische aanpassingen? Jazeker. Porsche schroeft namelijk direct een mechanisch sperdifferentieel op de achteras en de 718 T profiteert volgens zijn scheppers van PADM-systeem, dynamische ophanging van de transmissie. Dat systeem moet trillingen rond de aandrijflijn terugbrengen waardoor het rijgedrag scherper moet zijn.

Uit- en aangekleed

Porsche stuurt ook de 718 T op dieet. De deuren open je van binnenuit met lussen en de middenbaan van de sportstoelen is bekleed met lichter Sport-Tex-materiaal. Het PCM-infotainmentsysteem ontbreekt in de 718 T's en dat betekent dat je in de middenconsole nu een groot opbergvak vindt waar dat systeem zich voorheen bevond. Die PCM-unit is overigens een optie zonder meerprijs.

Hoewel  Porsche de 718 T's dus iets heeft uitgekleed, worden ze aan de andere kant gewoon weer aangekleed. Het tweetal krijgt een met leer bekleed GT-stuurwiel waar de knop om de rijmodus instellen op is gemonteerd. Op de wijzerplaten en op de instaplijsten zijn Boxster T- of Cayman T-logo's opgebracht en diverse sierlijsten zijn uitgevoerd in hoogglans zwart materiaal. Vanbuiten is het T-duo te herkennen aan de speciale lichtmetalen 20-inchwielen, de grijze zijspiegelkappen en aan de centraal geplaatste dubbele uitlaatpijpen. De 718 T's zijn onder andere leverbaar in de kleuren zwart, wit, rood, geel en diepzwart-metallic, GT-zilver metallic, Miamiblauw en lavaoranje.

Prestaties en prijzen

Onder aan de streep leggen zowel de 718 Cayman T als Boxster T volgens Porsche 1.350 kilo in de schaal. Met PDK-bak moet je mikken op 30 kilo extra gewicht. Opvallend verschil: de reguliere 718, alleen nog leverbaar met PDK-bak, legt 1.365 kilo in de schaal. Daarmee is de 718 T met PDK (1.380 kilo) dus zwaarder dan de non-T. Dat houdt natuurlijk verband met toegevoegde zaken als het sperdifferentieel. Ook de handgeschakelde 718 T zal meer wegen dan de niet meer leverbare handgeschakelde 718 non-T.

Een sprint vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h is in 5,1 seconden achter de rug met de handgeschakelde versie. Met de PDK-bak snoep je 0,4 seconden van die sprinttijd af. De topsnelheid ligt op 275 km/h.

Porsche hangt direct Nederlandse prijskaartjes aan de 718  Boxster T en Cayman T. De 718 Cayman T kost met handbak € 91.300 en met PDK-bak minimaal € 92.164. De 718 Boxster T kost met handbak en met PDK respectievelijk € 93.800 en € 94.663. Eind februari worden de eerste exemplaren geleverd.

Lezersreacties (42)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.