AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
46

Als alles klopt

Porsche 718 Cayman GTS

  • Roy Kleijwegt
  • Eerste rijtest
14 januari 2018 om 10:27
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 50 2017
AutoWeek 50 2017

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 50 2017

Porsche-kopers die hun model zo sportief mogelijk willen hebben, kunnen al lange tijd hun lol op met de GTS-versies. In Boxster-vorm bereik je dan dynamische perfectie. Evengoed hebben we een suggestie ...

Je ziet ze eigenlijk opvallend vaak: de GTS-versies van Porsche-modellen. Het topmodel van de line-up (even los van de GT-divisie) is officieel altijd de Turbo (S)-versie, al dan niet in S-trim. Porsche houdt door de jaren heen de vinger echter uitstekend aan de pols van de Porsche-klant en merkte dat sommigen iets scherpers willen. Zo ontstond de GTS-lijn: nog net even wat sportiever dan de S-versies, met een handjevol pk's extra om mensen over de streep te krijgen. In de 'instapdivisie' van de 718 Cayman en Boxster is (vooralsnog) nooit behoefte geweest aan een turboversie. Mogelijk zou het model dan te veel vermogen krijgen ten opzichte van de 911. Dat de gelimiteerde GT4 en Boxster Spyder voor het eerst de 911-vermogensgrens doorbraken, was al bijzonder genoeg. Nee, de GTS is ook dit keer het officiële topmodel van de serieproductie-718's.

VEEL KOPPEL

Bij de jongste facelift verdween net als bij de gewone 718-modellen de zescilinder. De nieuwe 718 GTS Cayman en Boxster krijgen dezelfde 2,5-liter viercilinderboxer met turbo als de S-versies. Porsche tweakte wel iets aan het inlaattraject en de turbo, met 15 pk vermogenswinst als resultaat: zo kom je op 365 pk. Neem je de PDK-versie, dan duikt je 0-100-tijd daarmee naar een bizarre 4,1 seconden. Dat is serieus snel en zeker sneller dan de auto in eerste instantie aanvoelt. Door de koppelgolf ben je al snel geneigd om te shortshiften; bij een turbomotor als deze valt bovenin immers niets te halen? Mis. Je kunt door tot een dikke 7.500 tpm en het maximum vermogen wordt pas 1.000 toeren eerder bereikt. Doorhalen dus! Ondanks de tienden winst die de PDK-bak oplevert, willen we echter toch een lans breken voor de handbak. Ja, als je je auto dagelijks door de ochtendspits manoeuvreert, wil je natuurlijk de automaat. Dat geldt ook als je op een circuitdag per se de laatste tiende uit een rondetijd wilt persen. Als je hem echter hebt voor erbij, puur voor het rijden, dan voegt de handbak zo ontzettend veel beleving toe. Sowieso is de bediening ervan strak en perfect, net als de koppeling. Zelfs het kleine (of zelfs enige) nadeel van de zalige Cayman GT4, de te lange verzetten, speelt niet bij de GTS.

Terwijl anderen aan de slag moesten met een PDK-versie achter een 911-pacecar, was een vriendelijke Hans Joachim Stuck bereid zijn Cayman met handbak die hij voor hotlaps gebruikt ruim een half uur aan ons af te staan. Zo konden we op het Ascari-circuit een video maken voor autoweek.nl. Een Cayman GTS, een handbak en een leeg circuit. O mijn lieve god, de zaligheid. De balans van de auto is geweldig met een toefje overstuur bij gas liften, de besturing laat exact weten wat er precies gebeurt en de motor heeft een ongelooflijk goede gasrespons voor een turbokrachtbron, terwijl je dankzij de powerreserve bovenin heerlijk kunt doorhalen. Ja, we missen de zescilindersound van de vorige versie en daardoor mist de auto wellicht wat karakter. Soit.


GEEN MEERWAARDE

Ondanks deze loftrompet wel een kleine kanttekening. Porsche heeft het GTS-label zó goed in de markt gezet dat het soms wordt gezien als perfecte tussenoptie tussen – in dit geval – de Cayman S en de GT4. Dat gaat echter te ver. Het gat naar de GT4 (of bij de 911 naar de GT3) is gigantisch, omdat een GTS technisch niet meer is dan een overcomplete S-versie. Want ja, je krijgt ook op deze Cayman GTS een verlaagd onderstel, torque vectoring en het Chrono Sport-pakket standaard, maar dat zijn allemaal zaken die je optioneel op een S-versie kunt krijgen. Los van de uiterlijke kenmerken met zwarte accenten is de enige unieke technische wijziging de genoemde 15 pk extra. En die 'voel' je alleen met de stopwatch. Maar dan een idee, gewoon een suggestie van ons, als AutoWeek. Als liefhebbers. Als bevoorrechte journalisten die meer mensen willen laten kennismaken met autowalhalla dat Porsche heet.

Onlangs lanceerde Porsche de 911 Carrera T, een nieuw model dat de aandrijflijn krijgt van de basis-Carrera, maar wel alle dynamische onderstelopties én een nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak met korte verzetten. Zeer waarschijnlijk is de hype rondom de handgeschakelde 911 R hier debet aan. Er is vraag naar pure Porsches met handbak, versies die meer mikken op rijplezier dan op rondetijden. Stel nu eens dat Porsche dat zaligmakende 911 T-concept doortrekt naar de 718? Een Cayman met de 2,0-liter van de non-S, met een handbak met nog net even kortere verzetten, met alle dynamische opties van de GTS zonder verdere luxe opsmuk. Een soort mini-911R voor een budget dat zo'n auto voor een ieder een reële droom maakt, in plaats van de onhaalbare droom die auto's als de GT4, GT3 of 911R vaak zullen blijven. Het zou meer toevoegen dan een 718 GTS, hoe briljant die auto ook is.

Video
  • Houd me op de hoogte over de Porsche 718
Porsche Porsche 718

Lezersreacties (46) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Porsche 718 specificaties
  • Porsche 718 occasions
  • Porsche 718 video's
Advies en informatie
  • Porsche 718 tests
  • Porsche 718 gebruikersreviews
  • Porsche 718 index
PREMIUM
BMW M2 Competition - Porsche 718 Cayman GTS

BMW M2 Competition - Porsche 718 Cayman GTS

Porsche heeft de Cayman GTS nog verder aangescherpt. Is er dan überhaupt nog een tegenstander...

Lees meer
Porsche 718 Cayman GTS 4.0 - Rij-impressie

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 - Rij-impressie

36

Een viercilindermotor in een Cayman bleek toch echt een stap te ver. Dus brengt Porsche de...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Porsche 718 Boxster (2016)

    Porsche 718 Boxster (2016)

    5
    • 27 februari 2021
  • Autonieuws
    Porsche viert Boxster-jubileum met Boxster 25 Years

    Porsche viert Boxster-jubileum met Boxster...

    12
    • 12 januari 2021
  • Test: Porsche 718 Boxster GTS 4.0 PDK

    Test: Porsche 718 Boxster GTS 4.0 PDK

    37
    • 7 januari 2021
  • Autonieuws
    Topversies Porsche 718 nu ook met automaat

    Topversies Porsche 718 nu ook met automaat

    26
    • 8 september 2020
  • Autonieuws
    Porsche 718 GTS 4.0 én GT4- en Spyder-varianten ook met automaat

    Porsche 718 GTS 4.0 én GT4- en Spyder-varianten...

    11
    • 24 juni 2020
  • Autonieuws
    Gepeperde Porsche 718 Cayman GT4 gesnapt

    Gepeperde Porsche 718 Cayman GT4 gesnapt

    11
    • 6 mei 2020
  • Porsche 718 Cayman GTS 4.0 - Rij-impressie

    Porsche 718 Cayman GTS 4.0 - Rij-impressie

    36
    • 16 februari 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Zes bijzondere carrosserievarianten van Porsche

    Zes bijzondere carrosserievarianten van...

    22
    • 5 maart 2021
  • Autonieuws
    Porsche Taycan Cross Turismo in vol ornaat

    Porsche Taycan Cross Turismo in vol ornaat

    77
    • 4 maart 2021
  • Autonieuws
    Porsche Taycan Cross Turismo al te zien

    Porsche Taycan Cross Turismo al te zien

    14
    • 3 maart 2021
  • Review
    Porsche 718 Boxster (2016)

    Porsche 718 Boxster (2016)

    5
    • 27 februari 2021
  • Autonieuws
    Porsche Taycan Cross Turismo klaar voor onthulling

    Porsche Taycan Cross Turismo klaar voor...

    23
    • 24 februari 2021
  • Test: Porsche Taycan Cross Turismo prototype

    Test: Porsche Taycan Cross Turismo prototype

    • 23 februari 2021
  • Autonieuws
    Gunther Werks maakt Porsche 911 Speedster

    Gunther Werks maakt Porsche 911 Speedster

    4
    • 23 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep