Porsche Cayenne officieel los

Porsche Cayenne | Foto: Tonie Broekhuijsen
Porsche Cayenne | Foto: Tonie BroekhuijsenPorsche Cayenne | Foto: Tonie BroekhuijsenPorsche Cayenne | Foto: Tonie BroekhuijsenPorsche Cayenne | Foto: Tonie BroekhuijsenPorsche Cayenne | Foto: Tonie BroekhuijsenPorsche Cayenne | Foto: Tonie BroekhuijsenPorsche Cayenne | Foto: Tonie BroekhuijsenPorsche Cayenne S HybridPorsche Cayenne TurboPorsche Cayenne TurboPorsche Cayenne Turbo
Porsche heeft alle informatie over de nieuwe Cayenne vrijgegeven. AutoWeek kwam de nieuwe SUV al in levenden lijve tegen en had foto- en videocamera bij zich.
Een dag eerder dan Porsche wilde is al flink wat materiaal over de nieuwe Cayenne op het internet beland. Het merk uit Zuffenhausen heeft om foutieve speculatie te voorkomen maar besloten om alle info officieel vrij te geven.
Porsche noemt zelf de Cayenne S Hybrid het hoogtepunt van de onthulling in Genève. De aandrijflijn van deze Cayenne bestaat uit een 47 pk sterke elektromotor en de 333 pk sterke 3,0-liter compressor, die we al kennen uit de Audi S4. De gehele aandrijflijn is ook te vinden in de Touareg Hybrid. Het gemiddeld verbruik van deze hybride is 8,2 liter per 100 kilometer. De CO2-uitstoot is 193 g/km. Bij snelheden tot 60 km/h kan de Cayenne Hybrid volledig elektrisch rijden.
De minst krachtige motor is de 3,0-liter turbodiesel met een vermogen van 240 pk. Het maximumkoppel is 550 Nm. Elke 100 kilometer verstookt deze diesel-Cayenne 7,4 liter brandstof, voorheen was dit 9,3 liter per 100 km. Op benzinegebied doet Porsche het niet voor minder dan 300 pk. Dat vermogen komt van een 3,6-liter V6. Met de optionele Tiptronic S-automaat komt het verbruik uit op 9,9 liter per 100 kilometer.
Wie meer wil, komt terecht bij de Cayenne S. Die heeft een 4,8-liter V8 onder de kap, goed voor 400 pk. Het verbruik is met 23 procent gedaald naar 10,5 liter per 100 kilometer. De topversie is de Cayenne Turbo, die profiteert van een 4,8-liter V8 met twee turbo's. Die heeft 500 pk tot z'n beschikking. Ook het verbruik van deze versie daalde ten opzichte van de huidige generatie met 23 procent, maar het ligt nog steeds op 14,9 liter per 100 km.
Porsche heeft inmiddels al de Nederlandse prijzen vrijgegeven:
Cayenne               80.500 euro
Cayenne Diesel     81.990 euro
Cayenne S            99.600 euro
Cayenne S Hybrid  99.990 euro
Cayenne Turbo     155.500 euro
Video

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (131)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.