Porsche Cayenne S 4.8i V8 5-deurs suv 2007-2010 (2007)

autoreview

Porsche Cayenne S 4.8i V8 5-deurs suv 2007-2010 (2007)

Signalement

UitvoeringCayenne S 4.8i V8 5-deurs suv 2007-2010
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf127.685 km
KM-stand laatst198.649 km
Lezerswaardering: 6%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Cayenne S

  • 198.649 km

SUV met een hoofdletter S

De Porsche Cayenne is een SUV met een hoofdletter S. De sportiviteit die het onderstel de motor en de transmissie bieden brengt de Cayenne naar eenzame hoogte. De directe besturing, de snelle acceleraties en het fantastische motorgeluid doen eerder denken aan een rasechte sportauto dan aan een SUV. Een geweldige prestatie! Met een constante snelheid van 160 km/h glijdt het snelweg-asfalt gemoedelijk onder ons door. Het audiosysteem laat de prettige klanken van een goede CD horen en verder is er nauwelijks iets te horen in het interieur. De prettig zittende lederen stoelen staan comfortabel ingesteld en de climate control bekommert zich over de temperatuur aan boord. De luchtvering in combinatie met het Porsche Active Suspension Management (PASM) staat ingesteld op comfort en de oneffenheden in de weg worden mooi gefilterd. In gedachten wordt de achterbank opgevuld door twee kinderen en hun speelgoed en vrouwlief zit naast de bestuurder een beetje weg te dommelen. Zonder enige pijn en moeite worden vele honderden kilometers afgelegd en komt de eindbestemming al snel in zicht. Totdat de afrit van de snelweg in zicht komt, de ruime vierbaansweg verandert in een smalle uitvoegstrook en aan het einde in een scherpe bocht richting de provinciale weg afbuigt. Op dat moment verandert er iets. Zowel met de bestuurder als met de auto.

Porsche Dynamic Chassis Control spreekt tot de verbeelding

De stoel wordt rechterop gezet en de alertheid neemt toe. Met een druk op de knop wordt het onderstel ingesteld op Comfort , Normaal of Sport. De luchtvering brengt de bodemplaat dichter bij het asfalt en de dempers worden stugger ingesteld. Het gaspedaal waarmee de rustig draaiende achtcilinder wordt aangestuurd gaat richting de vloer. Er klinkt een diepe zware roffel onder de motorkap vandaan en tegelijkertijd brullen de vier vuistdikke uitlaatpijpen het uit. De bestuurder wordt stevig in de stoel gedrukt en er ontstaat een brede glimlach op het gezicht. De steeds scherper wordende bochten vormen keer op keer een nieuwe uitdaging. Een uitdaging die overigens zonder enige pijn of moeite wordt overwonnen. Dankzij het Porsche Dynamic Chassic Control (PDCC) blijft overhellen uit en de besturing is zo direct als in een sportauto. Wanneer bovendien de bijtende remmen worden aangesproken doet niets denken aan een 2.225 kg zware terreinauto voorzien van vierwielaandrijving en diverse instellingen om ook op onverhard terrein te kunnen spelen. Deze auto heeft het echter allemaal in huis. De ultieme SUV met sportautoprestaties.

Prestaties én rij-eigenschappen van een sportauto

Porsche heeft zichzelf in 2002 voor een bijna onmogelijke opgave gesteld. De fabrikant uit Zuffenhausen besloot om een terreinauto met sportautoprestaties te gaan ontwikkelen. Daarmee wilden de Duitsers door kunnen breken op markten waar Porsche vooralsnog weinig voet aan wal had. Maar bovendien wilde ook Porsche een graantje meepikken van het almaar populairder wordende SUV-segment. In principe geen moeilijke opgave. Ontwikkel een SUV en lepel er een krachtige motor in. Maar bij Porsche lag de lat uiteraard veel hoger. De Cayenne moest namelijk de prestaties én de rij-eigenschappen van haar sportauto's combineren in deze SUV. En dat is gelukt. De Cayenne is namelijk het toonbeeld van een SUV met een hoofdletter S.

Porsche in hart en nieren

Kijken we naar de Cayenne dan zien we ondanks zijn enorme afmetingen een Porsche in hart en nieren. De typerende koplampen, de ronde welvingen van de carrosserie en de dynamiek die het model uitstraalt zijn synoniem voor de Duitse sportautofabrikant. Bij deze nieuwe generatie van de Cayenne zijn alle puntjes op de i gezet en bovendien heeft Porsche de lijnen licht aangepast. Vooral het front heeft daardoor een sportiever aanzien dan zijn voorganger.

Leer en aluminium

Wie instapt wordt verwelkomt door een luxe interieur zonder al te veel poespas. De kleurstelling is een combinatie van donkergrijs leer met aluminium accenten. De opstelling en indeling van de klokken, de middenconsole en de middentunnel zijn helder en overzichtelijk gehouden. Precies zoals in het in een sportauto hoort te zijn. Maar ondanks dat is de Cayenne wel voorzien van alle denkbare gemakken. Zaken als links en rechts gescheiden climate control, een uitgebreid audio-/navigatiesysteem met een fantastische geluidskwaliteit, elektrisch verstelbare stoelen en zelfs een achteruitrijdcamera zijn gemonteerd. Qua afwerking zit de Cayenne bijzonder goed in elkaar en ook de materiaalkeuze straalt hoogwaardigheid en kwaliteit uit.

...... achterklep

Een SUV als de Cayenne heeft aan interieurruimte geen gebrek. De bagageruimte meet met 540 liter inhoud ruim voldoende bergruimte en bovendien is deze met een druk op de knop volledig automatisch te openen en te sluiten.

385 pk sterke V8

Verantwoordelijk voor de fantastische prestaties van de Cayenne S is een 4.8 liter V8. De motor ontwikkelt een vermogen van 385 pk en een koppel van maar liefst 500 Nm. Vooral dat enorme koppel is goed voor supersnelle tussenacceleraties en een zeer vlotte reactie op het gaspedaal. In cijfers vertaald weet de Cayenne S (automaat) zich te scharen tussen de snellere weggebruikers. In 6,8 seconden wordt de sprint vanuit stilstand naar 100 km/h volbracht en de topsnelheid is pas bij 250 km/h bereikt. Porsche geeft een verbruik op van 13,7 liter per 100 km, maar door het verslavende motorgeluid en de krachtige acceleratie is het moeilijk om het gaspedaal te doseren. Denk dan ook eerder aan een verbruik van 17 liter per 100 km. Gelukkig dat de brandstoftank een inhoud 100 liter heeft. Daardoor blijft de actieradius nog altijd een kleine 600 km.

Conclusie
Vier jaar na zijn introductie heeft Porsche ruim 150.000 exemplaren van de eerste generatie van de Cayenne verkocht. Daarmee is het model een ongekend succesnummer geworden en het heeft Porsche recordomzetten en verkopen opgeleverd. En dat verbaast ons niets. De sportiviteit die het onderstel de motor en de transmissie bieden brengt de Cayenne naar eenzame hoogte. De directe besturing, de snelle acceleraties en het fantastische motorgeluid doen eerder denken aan een rasechte sportauto dan aan een terreinauto met een gewicht van 2.225 kg. En dat is een prestatie waar Porsche trots op mag zijn.

Note: bovenstaande komt van Autoscout - test.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens