Polestar wil auto's onderdeel maken van het stroomnet
Vehicle to grid
Polestar zet steviger in op 'vehicle to grid', waarbij elektrische auto's een rol innemen in het stroomnet. Daarvoor zet het een project op in Zweden.
Elektrische auto's zijn afhankelijk van een goed functionerend stroomnet en daarin is een speciale rol voor ze weggelegd. Bij 'vehicle to grid' (V2G) kunnen ze behalve stroom afnemen eveneens stroom terugleveren. Deze bufferfunctie kan helpen om het stroomnet te ontlasten of juist te ondersteunen bij piekmomenten, maar het kan bijvoorbeeld ook worden benut om de stroomkosten in je huis te drukken. Stel je hebt gratis bijgeladen op werk, dan kun je in theorie wat van die gratis stroom gaan gebruiken voor je huis. Polestar ziet er wel toekomst in en kondigt nu aan dat het een groot V2G-ontwikkelingsproject is begonnen.
Polestar wil samen met onder meer de Zweedse netbeheerders, een energiedistributeur, een thuislaadprovider en onderzoekers van een technische universiteit 'potentiële bedrijfsmodellen voor V2G vinden en tastbare gebruiksscenario's testen die schaalbaar en toepasbaar zijn'. Samen met de California Energy Commission werkt Polestar aan een plan om het straks in Californië in de praktijk te gaan brengen. Het lijkt erop dat de Amerikaanse staat straks de primeur heeft.