Polestar 7 moet Europese verkoopknaller worden
Flinke druk op schouders
De Polestar 7 wordt misschien wel het belangrijkste model van Polestar. De nieuwkomer rolt straks van de band in Europa en draagt hoge verwachtingen met zich mee.
Polestar breidt zijn modellenaanbod rap uit, want vorig jaar kwamen de 3 en 4 op de markt, de 5 komt waarschijnlijk dit jaar nog en volgend jaar komt de 7. En de 6 dan? Nou, die komt na de 7, vermoedelijk in 2027. Daarmee klopt de namenstrategie even niet helemaal meer, aangezien de nummers de volgorde van introductie aangaven, al is de 6 in pre-productietrim weliswaar eerder onthuld dan de 7.
Aan de cijfers en hun volgorde moeten we uiteindelijk überhaupt maar iets minder waarde hechten, zo blijkt uit een gesprek van AutoWeek met de onlangs aangetreden Polestar-CEO, Michael Lohscheller. De Duitser, ooit nog topman van Opel, legt uit dat de cijfers bij het model blijven en er dus niet elke keer bij de komst van een nieuwe auto weer een nieuw nummer wordt gebruikt. De Polestar 2 wordt straks dus gewoon opgevolgd door een nieuwe 2. Alleen als er een nieuwe modellijn komt, zoals bij de Polestar 7, hangt het merk daar nog een volgend cijfer aan. Dat maakt meteen ook duidelijk dat de 7 geen opvolger van de 2 is. Volg je het nog?
Van links naar rechts: De Polestar 2, 3, 4, 5 en 6.
Polestar 7 krijgt zware taak
Wat de Polestar 7 dan wel wordt? Een compacte SUV, mogelijk een neefje van de Volvo EX30. Lohscheller benadrukt dat de Polestar 2 in vergelijking met de 7 echt duidelijk meer een sedanachtige is (en blijft). "We moeten ons mengen in het segment van de compacte SUV's, maar dat is weer ander segment dan het sedansegment. We willen het allebei", aldus Lohscheller. Dit is een erg belangrijk model voor Polestar, zo blijkt wel uit het feit dat Lohscheller de introductieplanning op de schop gooide en de 6 nu ineens na de 7 komt: "Ik wilde de Polestar 7 de hoogste prioriteit geven."
De Polestar 7 krijgt een zware taak op zich. Hij moet het merk veel betere cijfers gaan geven. De groei zit er in, maar de winstgevendheid moet na de zware verliezen van eerder omhoog. "We hebben als doel dat we quitte spelen in 2027. Je kunt niet blijven investeren en het niet genoeg terugzien. We zitten op de juiste koers, maar we moeten nog verder groeien. We wilden ons ook meer openstellen voor grotere segmenten." Daar komt de Polestar 7 om de hoek kijken, want het segment voor compacte SUV's is enorm, zo weet ook de topman. De 7 wordt mogelijk de grootste aantallenpakker van Polestar én het instapmodel. "Ik zie ons niet naar een lager segment uitbreiden", aldus Lohscheller.
Europese productie
De Polestar 7 wordt logischerwijs verwant aan de Volvo EX30.
Met 'Europese verkoopknaller' boven aan dit artikel bedoelen we niet dat de Polestar 7 alleen in Europa een succes moet worden, maar dat hij uit Europa komt. Eerder liet Polestar al weten dat het 'van plan was' om de 7 hier te gaan bouwen, nu komt Lohscheller tegenover AutoWeek met het verlossende woord: dat gaat gebeuren. "Ik kan je nu nog niet vertellen waar het precies gaat gebeuren, maar dat zullen we op korte termijn aankondigen." Aangezien de Polestar 7 waarschijnlijk verwant wordt aan de Volvo EX30, zetten wij vooralsnog ons geld in op productie in Gent, in België. Lohscheller is er hoe dan ook erg blij mee: "Auto's de wereld over verschepen is geen goed businessmodel. We willen je Polestar niet pas over vier maanden kunnen leveren omdat hij uit Azië komt, als hij in Europa van de band rolt, is hij er veel sneller."