Peugeot kijkt in de toekomst met 208 Hybrid FE
De Peugeot 208 Hybrid FE is een studiemodel, en voldoet aan die eisen als we de specificaties mogen geloven. De sprint van 0 naar 100 km/h zou moeten plaatsvinden in acht seconden rond, en de Fransman stoot volgens de fabriek slechts 49 gram CO2 per kilometer uit. Er is vooralsnog geen beeldmateriaal beschikbaar, dus vandaar dat je op de foto nog een gewone 208 ziet.
Smeermiddelen
Aan de basis van de Hybrid FE staat de 208 1.0 VTi van 68 pk. Peugeot heeft de driecilindermotor voor de gelegenheid onder handen genomen. Zo is de interne wrijving verminderd – mede door de toepassing van speciaal door Total ontwikkelde brandstoffen en smeermiddelen - evenals het gewicht van de cilinderkop en de draaiende delen van de motor. Hij is gekoppeld aan een elektronisch geregelde, handgeschakelde versnellingsbak, in combinatie met een elektromotor en een accu, afkomstig uit de endurance-races. Hier laat zich de bemoeienis van Peugeot Sport gelden, de afdeling die project 208 Hybrid FE coördineert.
Peugeot is heeft verder het gewicht van de 208 met tweehonderd kilogram weten terug te dringen. Via Total kan Peugeot beschikken over composietmatriaal dat het gebruikt voor carrosseriedelen, ruiten en interieurdelen van de 208 Hybrid. De koets 208 Hybrid FE, die op de autosalon van Genève te bewonderen zal zijn, is uiteraard op tal van punten aangepast om de luchtweerstand te verlagen. Speciale banden zorgen voor een verminderde rolweerstand.