Peugeot 309 (1991) - Liefhebber Gezocht
Sympathiek gewoontjes
Als Talbot-erfenis is de Peugeot 309 volgens sommigen eigenlijk een beetje een vreemde zijstap in de geschiedenis van het merk, maar er zijn wel degelijk liefhebbers voor te vinden. Daarom schotelen we nu deze sympathieke 309 1.4 GR uit 1991 voor.
Terwijl Peugeot met een grote glimlach naar de orderboeken van de 205 keek, gingen bij dochtermerk Talbot de lampen uit en leek de deels aan de 205 gerelateerde 'Arizona' in de kiem gesmoord. Peugeot zag er heil in om de auto onder zijn eigen merknaam op de markt te brengen en gaf hem de wat verwarrende 309-badge. Dat hij geen 306 heette was goed verklaarbaar; de 305 was er immers nog en daarnaast diende de nieuwe 405 zich in de verte al aan ... Peugeot wilde de Talbot-erfenis bovendien niet als directe opvolger van de 305 in de markt zetten. Dan maar een cijfer dat enige afstand weerspiegelde.
Ondanks zijn wat bijzondere conceptie en naam bleek het geen slechte beslissing; de Peugeot 309 werd aardig succesvol en mocht maar liefst negen jaar meedoen. Bij de facelift op de drempel van de jaren 90 werd de 309 bovendien nog wat meer in lijn getrokken met de andere modellen van dat moment, vooral omdat de door Talbot getekende achterlichten plaats maakten voor exemplaren die meer aansloten op die van Peugeots. Omdat zijn neus al wat leek op die van de 205 - waarmee de 309 overigens onder meer zijn (weliswaar iets verlengde) bodem en portieren deelde - was daar weinig aanpassing nodig.
Hier hebben we zo'n gefacelifte Peugeot 309 voor ons. Dit exemplaar komt uit 1991. Een vijfdeurs 1,4 GR, een populaire uitvoering en dus een 309 zoals je hem indertijd veel zag. Lange tijd is deze 309 dus behoorlijk onopgemerkt gebleven, alleen nu op 32-jarige leeftijd kunnen we toch wel spreken van een opvallende overblijver. In tegenstelling tot de (weliswaar ook veel beter verkochte) 205 is de 309 echt een zeldzaamheid geworden. Het koesteren waard al met al en dan is dit exemplaar ook nog eens heel toegankelijk. Hij hoeft namelijk maar €1.495 op te leveren. Dat terwijl er pas 73.586 NAP-geregistreerde kilometers op de teller staan en de auto nog best fris oogt. Als dat geen kijkje waard is voor een liefhebber ...
Het enige mogelijk zorgwekkende is dat begin dit jaar iemand er na twaalf jaar afscheid van nam en daarna al drie (!) particulieren kortstondig eigenaar waren. Wellicht is er dus een verborgen kwaal, maar vast niets dat niet betrekkelijk eenvoudig op te lossen is. Het zijn eenvoudige en betrouwbare auto's en met de beschikbaarheid van onderdelen zit het over het algemeen wel goed.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 309 GR 1.4i |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 14.022 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.360 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 6.200 tpm |
Maximaal koppel | 109 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.051 mm / 1.628 mm / 1.380 mm |
Wielbasis | 2.469 mm |
Massa leeg | 850 kg |
Laadvermogen | 480 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 800 kg / 425 kg |
Banden | 165/70SR13Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,1 s |