Peugeot 305 Break (1983) - In het Wild

Goudeerlijk

Peugeot 305 Break

Hadden we gisteren nog een zeer courante Oldsmobile uit de jaren 50 op het podium staan in deze rubriek, vandaag is het een iets minder blinkende Peugeot 305 Break. Die is om een totaal redenen toch zeker de moeite waard om even bij stil te staan!

De Peugeot 305 is immers één van de vele auto's uit de jaren 70 en 80 die je ooit achteloos voorbijliep omdat je ze overal zag, maar nu even een tweede blik waard zijn. Veel zijn er immers niet meer onder ons. Een groot deel is naar het buitenland vertrokken en uiteraard hebben er ook veel de eeuwige roestvelden gevonden in Nederland. Deze 305 Break uit 1983 echter niet en het lijkt erop dat-ie nog gewoon als dagelijks vervoer wordt ingezet.

Dat blijkt onder meer uit de staat waarin de auto verkeert. De 305 die we hier dankzij AutoWeek-lezer Niels Hessels voor ons hebben, staat er allerminst slecht bij, maar er is nog geen restauratie aan te pas gekomen. Een deukje hier, een krasje daar, een wat dof geworden laklaag en een verdwaalde roestplek verraadt dat. Stiekem zien we ze zo juist heel graag. Dit moet immers wel een 305 zijn die in zijn leven voorzichtig is behandeld, anders haal je de 38 niet op zo'n manier. Ook betekent het waarschijnlijk dat-ie niet alleen op mooie dagen naar buiten komt voor een kort plezierritje.

Om met zo'n 305 nog dagelijks op pad te gaan, is geen straf. Natuurlijk voelt het allemaal echt wel wat gedateerd aan, maar de 305 stond lang bekend als een fijne auto om te rijden en kon mede daarom maar liefst 12 jaar op de markt blijven. In Nederland hield het overigens iets eerder op, maar in zijn laatste jaar hier werden er toch nog mooi bijna 2.000 305's verkocht.

Het exemplaar in kwestie is overigens niet nieuw geleverd in Nederland, maar in 2019 geïmporteerd en pas een kleine drie maanden bij zijn huidige eigenaar. Het is een SR en dat was de eerste jaren van de 305 de topuitvoering. In de neus ligt een 1.5 benzinemotor die goed is voor 73 pk vermogen. Een krachtbron uit een langlopende motorenfamilie van Peugeot, die begon bij de 204 midden jaren 60 (destijds een 1.130 cc) en uiteindelijk (als 1.3) in de 305 pas in 1986 zijn Waterloo vond.

Signalement

Merk Peugeot
Model 305 Break SR 1.5
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 4 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 13.033

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.472 cc
Maximaal vermogen 54 kW / 73 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 114 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.283 mm / 1.636 mm / 1.430 mm
Wielbasis 2.621 mm
Massa leeg 980 kg
Laadvermogen 515 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 950 kg / 464 kg
Banden165/70SR14Prijzen
Topsnelheid 156 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,0 s

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.