Peugeot 208: de aflossing
Peugeot heeft de 208 klaar. Vanaf het voorjaar is die te koop met vijf diesels en twee benzinemotoren. De zuinigste diesel haalt een verbruik van 3,4 liter op 100 km. Interessanter is het aan de benzinekant, waar twee driecilinders worden geïntroduceerd met inhouden van 1,0- en 1,2-liter. De zuinigste uitvoering heeft een uitstoot van 99 gram per kilometer en verbruikt 4,3 liter op 100 km. De 208 is dus zowel in een benzine- als in een dieseluitvoering straks wegenbelastingvrij te rijden.
De 208 is gemiddeld 110 kilo lichter dan zijn voorganger. Dat is vooral bereikt door het nieuwe model een compactere maat mee te geven: hij is zeven centimeter korter dan de 207. In het interieur is tevens een noviteit te melden. De bestuurder kijkt niet, zoals gebruikelijk, door het stuur naar de instrumenten, maar de klokken zijn bovenop het dashboard geplaatst. Net als bij een head up display, hoeft de blik van de bestuurder dus nauwelijks van de weg worden getrokken.
Midden op het dashboard is een groot infotainment-scherm geplaatst, dat op deze manier gemakkelijk door zowel de bestuurder als de passagier te bedienen is.