'Overheid moet brandstofaccijns flexibel maken'

Benzine en diesel duurder door accijnsverhoging
Door de instabiele situatie in de Arabische wereld dreigt de olieprijs tot ongekende hoogten te stijgen. De automobilist is daardoor nog meer kwijt bij de pomp. De BOVAG pleit nu voor een flexibele accijns, zoals ook de Engelse regering die overweegt.

De BOVAG stoort zich bij monde van Paul de Waal aan het beleid van de Nederlandse overheid. Volgens de belangenorganisatie worden in landen als Engeland de accijnzen heroverwogen om in deze bijzondere situatie de brandstofprijzen acceptabel te houden. In ons land wil de overheid echter niet tornen aan de accijnzen zoals die er nu zijn.

Op het moment van schrijven is de Nederlandse adviesprijs van een liter Euro95 1,67 euro. Nederland heeft de hoogste belastingdruk op brandstof in de wereld. Tweederde van de Euro95 literprijs bestaat uit accijns, wettelijke heffing en BTW. De rest van de literprijs wordt hoofdzakelijk bepaald door de ruwe olieprijs. De ruwe olieprijs is onder andere afhankelijk van de productieomvang, de dollarkoers, wereldgebeurtenissen en weersomstandigheden.

Lezersreacties (73)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.