Overheid: 'Hogere bpm en mrb zeer zuinige auto's'
Automotive Online meldt dat de overheid overweegt de bpm te verhogen en ook voor de zeer zuinige auto's (dus auto's met een CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km) motorrijtuigenbelasting in te voeren.
Het verhogen van de bpm op nieuwe auto's zou 250 miljoen euro op moeten leveren, de motorrijtuigenbelasting voor zeer zuinige auto's moet nog eens een extra 250 miljoen euro in de staatskas brengen.
Aan de andere kant zou in het document ook het terugdraaien van de accijnsverhogingen op diesel en lpg vermeld staan, een bezuinigsmaatregel die 300 miljoen op zou moeten leveren.
De RAI Vereniging laat in een reactie weten verbijsterd te zijn. "Hier hebben we weinig diplomatieke woorden voor", zegt woordvoerder Harald Bresser. "Dit is gewoon het ene gat met het andere dichten. We hebben net kunnen melden dat we voor volgend jaar een groei verwachten in de autoverkopen, maar als dit wordt doorgezet kunnen we die voorspelling meteen weer intrekken. "
Bresser voegt hieraan toe: "Als de BPM wordt verhoogd, denken we zelfs aan een nog lager getal dat dit jaar. Het woord melkkoe hebben we al een tijdje niet gebruikt, maar met dit soort plannen worden we gewoon gedwongen het weer van stal te halen. Het is een ordinaire lastenverzwaring voor de automobilist. Alweer."
Lees ook

Hoe komt onze occasionduurtest Lexus IS 300h (2019 - 70.000 km) door de technische keuring bij Joep?

Praktijkervaring Renault Scenic E-Tech: Auto van het Jaar-waardig?

Update! Dit zijn de beste elektrische auto’s tot €65.000

Mazda 323 en BMW 323i: hoe vaak delen merken elkaars modelnaam?
