AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Oude auto's de stad uit
71
In Amsterdam is woensdagmiddag het besluit genomen om auto's zonder roetfilter en katalysator te weren binnen de ring A10. De maatregel is een onderdeel van het Actieplan Luchtkwaliteit. Daarmee moeten in 2010 de Europese richtlijnen op het gebied van schone lucht worden gehaald.
De maatregelen beginnen op 1 oktober van dit jaar. Dan worden alleen nog vrachtauto's toegelaten die voldoen aan de Euro 2 emissienorm en zijn voorzien van een roetfilter. Vanaf 2010 dat verhoogd naar Euro IV voor dieselmotoren en Euro IV voor diesels met een roetfilter die niet ouder zijn dan acht jaar. De gemeente hoopt dat die maatregelen de uitstoot in 2010 verminderen met vijftien procent ten opzichte van 2005.
Dan de personenauto's: daarvoor worden vanaf eind 2009 maatregelen ingevoerd. Auto's van voor 1992 op benzine en LPG mogen dan de milieuzone niet meer in. Diesels zonder roetfilter worden eveneens geweerd. De milieuzone is de regio binnen de ring A10 met uitzondering van Amsterdam Noord.
Mensen die binnen de milieuzone wonen, krijgen een sloopsubsidie aangeboden. De gemeente gaat die onder ' bepaalde voorwaarden' aanbieden. Wat die voorwaarden zijn, is nog niet duidelijk. Voor de benzine- en LPG-auto's is de premie 500 euro. Eigenaren van een diesel krijgen 1.000 euro en voor bestelauto's krijgen 1.500 euro aangeboden.
Met name bezitters van klassiekers hebben moeite met de plannen van de gemeente Amsterdam. Verantwoordelijk wethouder Herrema geeft vandaag in Het Parool te kennen dat hij met oldtimerorganisaties gaat praten over 'wat voor hun de mogelijkheden zijn'.
Een andere maatregel die in Amsterdam wordt genomen voor de verbetering van de luchtkwaliteit, is een flink hoger parkeertarief. Dat moet voorkomen dat mensen met hun auto de stad in gaan. Het gemeentebestuur hoopt dat bezoekers hierdoor hun auto op een P+R-terrein buiten de stad laten staan of het OV pakken. Lees ook
Test: Audi A5 Avant e-Hybrid – Meer elektrisch dan de Nissan Leaf
Triumph TR6 (1973) - Klokje rond klassiek
Vergelijkende test
Dit zijn broeders van andere moeders – Peugeot 208 vs. Lancia Ypsilon
Praktijkervaring
Praktijkervaring Volkswagen ID7: ID-topmodel kan het wel
Achtergrond