Opladen Ford Kuga PHEV kan voor grote problemen zorgen
Ford: laad je plug-in hybride Kuga PHEV niet op.
Heb jij een plug-in hybride Ford Kuga PHEV van voor de facelift voor de deur staan? Dan doe je er goed aan om de auto niet op te laden. Dat is niet het advies van ons, maar van Ford zelf. Er wordt gewerkt aan een oplossing. Maar wat speelt er nu precies?
Op AutoWeek.nl kunnen we lang niet elke terugroepactie behandelen. Veelal is hetgeen waar de terugroepactie betrekking op heeft heel klein van aard. In het geval van wat er nu speelt rond de Ford Kuga PHEV vonden we het wél belangrijk de zaak te belichten. De Ford Kuga PHEV is in Nederland namelijk een populaire plug-in hybride auto. Daar komt bij dat we meer dan met slechts iets pietluttigs te maken hebben.
Ford heeft eigenaren van de Kuga PHEV van vóór de laatste facelift per brief ingelicht over een mogelijk euvel dat flinke gevolgen kan hebben. Bij een aantal Kuga's PHEV is vastgesteld dat de accu enkele cellen kan bevatten die kortsluiting kunnen veroorzaken. Als dat gebeurt, verschijnt de tekst 'Nu veilig stoppen' in het instrumentarium. De kortsluiting zou voor verlies van aandrijving kunnen zorgen, met alle mogelijke risico's van dien, al blijven de besturing en de remmerij wél functioneel. Ook zou een en ander zelfs tot een voertuigbrand kunnen leiden, zo stelt Ford in zijn schrijven.
Ford adviseert eigenaren van een Ford Kuga PHEV van voor de facelift om de accu niet op te laden. Daarnaast geldt het advies om enkel te rijden in de standaard 'Auto EV'-modus. Dit om te voorkomen dat de benzinemotor tijdens het rijden de accu gaat opladen.
Oplossing
Ford werkt aan nieuwe software die het potentiële probleem de wereld uit moet helpen. De softwarematige oplossing komt naar verwachting in het tweede kwartaal van dit jaar beschikbaar. Als die er is, worden eigenaren van betrokken Kuga's PHEV op de hoogte gebracht van een terugroepactie. In Nederland gaat het om een kleine 8.000 Fords Kuga PHEV waar het bovenstaande advies voor geldt. Overigens was de Kuga PHEV van voor de facelift eerder ook al betrokken bij een terugroepactie die betrekking had op de accu.
Ford Nederland
De Nederlandse importeur biedt 'zijn oprechte excuses' aan voor de kwestie. Als tegemoetkoming zegt Ford Nederland om de garantie op hoogspanningsaccu van de bij de terugroepactie betrokken Fords Kuga PHEV te verlengen tot tien jaar (vanaf eerste registratie) en 240.000 kilometer).