Opel Vectra (1991) - Liefhebber Gezocht

Opel Vectra A Liefhebber Gezocht
Opel Vectra A Liefhebber GezochtOpel Vectra A Liefhebber GezochtOpel Vectra A Liefhebber GezochtOpel Vectra A Liefhebber GezochtOpel Vectra A Liefhebber Gezocht

Net voordat de in Nederland zo geliefde Kadett werd opgevolgd door de Astra, introduceerde Opel ook al een nieuwe modelnaam: de Vectra, voor mensen die een maatje meer wensten. Daarvan vind je nu een origineel pre-facelift exemplaar in ons occasionaanbod voor een vrij vriendelijk prijsje.

De Opel Vectra A kwam eind 1988 op de markt als opvolger van de Opel Ascona. Mogelijk wijzigde Rüsselsheim de modelnaam van zijn middenklasser om de Ascona te doen vergeten. Of dat daadwerkelijk zo was of niet; de Vectra slaagde daarin hoe dan ook ruimschoots. In 1990, het tweede hele jaar dat de auto op de markt was, verkocht Opel ruim 16.000 exemplaren: een stuk meer dan de Ascona in zijn beste jaar. Het jaar erop, 1991, was voor de Vectra het topjaar. Maar liefst 21.140 Vectra's verlieten dat jaar de Nederlandse dealers.

Eén daarvan is de ZL-85-JN, die ruim dertig jaar geleden door zijn trotse eerste eigenaar in ontvangst werd genomen. Blij was hij er vast mee, want hij reed er 14 jaar lang mee. Daarna kocht de tweede eigenaar hem, die er bijna 18 jaar van genoot. Waarom die de auto uiteindelijk weg deed, vermeldt de verkopende partij niet. Wel is duidelijk dat de Vectra nooit al te zwaar op de proef is gesteld door beiden. Zo hoefden de met de originele doppen bedekte wielen nog geen 70.000 kilometer af te leggen tijdens hun bestaan. Of hij ook altijd binnen heeft geslapen, wagen we te betwijfelen. De koets begint hier en daar in ieder geval te rotten.

Lekker nuchter

De bumpers, die uit twee verschillende kleuren plastic bestaan, zien er daarentegen nog goed uit. Al zou dat het gevolg kunnen zijn van een behandeling met een plasticmiddeltje dat na verloop van tijd opnieuw aangebracht dient te worden. Ze helpen in ieder geval een handje bij het plaatsen van de auto in de vroegere tijdsgeest: eind jaren 80 kreeg een minder luxe uitvoering nog gewoon ongespoten bumpers aangemeten, ook al was het een model in een hoger segment. Samen met de uiterst degelijke blik waarmee de Vectra-koplampen de wereld in kijken, zorgt de Opel ervoor dat je je even terug in de tijd kunt wanen. Dit is nog een echte 'doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg'-auto, waarvoor het vroegere calvinistische Nederland als een blok viel - getuige de verkoopcijfers.

Ondanks die cijfers kom je Vectra's van deze generatie haast nooit meer tegen, wat dit aanbod des te leuker maakt. Zijn lak heeft de tand des tijds goed doorstaan en de sedan lijkt nog geheel compleet. De eerdergenoemde wieldoppen zijn nog niet eens verweerd en de radio lijkt ook origineel, of stamt in ieder geval uit hetzelfde tijdperk. De wat los zittende bekleding van de bestuurdersstoel vormt een enkel gebruiksspoor.

Eigenlijk vormt alleen de roest op het oog een aandachtspunt. Technisch steekt de Vectra simpel in elkaar: de 1.6 met injectie werkte nooit al te hard, aangezien hij maar 75 pk hoefde op te hoesten. Met 127 Nm koppel was de auto, met een leeggewicht van 980 kg, ook prima bedeeld. Tel daarbij op dat de hoeveelheid reeds afgelegde kilometers behoorlijk gering is, en de kans bestaat dat er alleen het een en ander aan rubbertjes aan vervanging toe is. Al zou zelfs dat mee kunnen vallen, als de auto niet te vaak maanden achtereen stil heeft gestaan. Laat €2.250 achter in Diepenheim, en je kunt erachter komen. Moet je het alleen wel zien zitten om allerhande 'mijn vader had er vroeger zo één!'-opmerkingen te incasseren. De Vectra A was namelijk niet alleen in 1991, maar tijdens zijn hele loopbaan populair: zo'n 100.000 stuks kregen Nederlandse kentekenplaten. Van de ruim 21.000 in 1991 geleverde exemplaren zijn er nog zo'n 80 over.

Een van de plekjes waarop ook aan de buitenkant roest zichtbaar is.

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.